Siirry suoraan sisältöön

Digitaalisten palvelujen käyttäjäkeskeinen suunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9162-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

25.09.2023 - 10.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, tiko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

40 - 60

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TON2), Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)

Opettaja

  • Katja Henttonen

Vastuuopettaja

Katja Henttonen

Ajoitusryhmät

  • Avoin AMK 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
  • Tutkinto-opiskelija tai polkuopiskelija (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • TON223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)

Pienryhmät

  • Avoin AMK 1
  • Tutkinto-opiskelija tai polkuopiskelija

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita ja menetelmiä digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida käyttäjäkeskeisen suunnittelu- ja tuotantoprosessin mahdollisuudet digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- toteuttaa käyttäjätutkimuksen alan eettisten normien mukaisesti

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opiskelijat tekevät tehtäviä itsenäisesti verkossa ohjeiden mukaan. Lisäksi tarjotaan muutamia vapaaehtoisia ohjaustapaamisia etänä. Kaikki opetusmateriaali on englanninkielistä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelun tueksi suositellaan seuraavia oppikirjoja.

Ritter, M. & Winterbottom, C. (2017). UX for the web: Build websites for user experience and usability. Packt Publishing Ltd. Luvut 1-5 ja 10-11.

Goodman, E., Kuniavsky, M., Kuniavsky, Mike, M.. (2012). Observing the User Experience: A Practitioner's Guide to User Research. Morgan Kaufman. Luvut 4-10, 15, 17-18.

Kumpikin oppikirja on luettavissa digitaalisesssa muodossa EBook Central -palvelussa Laurean lisenssillä. Lisäksi Laurean kirjastossa on muutamia painettuja kappaleita.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

UX-tutkimusprojekti on mahdollista toteuttaa omalle työantajalle tai mahdollisesti (tilauskannasta riippuen) Laurean yrityskumppanille.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tehtävien palautuspäivät ilmoitetaan Canvas-työtilassa.

Opiskelijan tulee tehdä ensimmäinen ethtävä kahden viikon sisällä opintojakson alkamisesta pitääkseen paikkansa kurssilla. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli tehtävää ei tehdä määräajassa. Opiskelijan tilalle voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.

Läsnäolo aloituskerralla on vapaaehtoista mutta suositeltavaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä. Yksi opintopiste (op) vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson kuormitus jakautuu arviolta seuraavasti:

Kirjallinen materiaali ja monivalintatehtävät 1,5 op
UX-tutkimus- ja ideointiprojekti 3 op (ryhmätyö)
Henkilökohtainen portfolio 0,5 op

Tämä on opettajan alustava arvio opintojakson kuormittavuudesta. Yksittäisen opiskelijan kohdalla työtavat, lähtötiedot ja tavoitetaso vaikuttavat merkittävästi kuormitukseen.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla tutustutaan käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiin ja opitaan soveltamaan niitä digitaalisten palvelujen kehittämisessä. Opiskelijat oppivat toteuttamaan käyttäjätutkimuksen alan eettisten normien mukaisesti ja kertomaan sen tuloksista. Lisäksi tutustutaan saavutettavuuteen.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolta opiskelija saa arvosanan 1-5. Arvosana muodostuu pienistä yksilötehtävistä sekä UX-portofilioprojektista, joka tehdään ryhmätyönä.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Urkundia käytetetään kirjallisten tehtävien tarkistuksen yhteydessä.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin