Digitaalisten palvelujen käyttäjäkeskeinen suunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9162-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.05.2020 - 09.08.2020
Ajoitus
24.08.2020 - 14.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, tiko
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TON2), Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)
Opettaja
- Janne Lahti
Vastuuopettaja
Janne Lahti
Ryhmät
-
TON220SYLaurea täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S20, Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita ja menetelmiä digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida käyttäjäkeskeisen suunnittelu- ja tuotantoprosessin mahdollisuudet digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- toteuttaa käyttäjätutkimuksen alan eettisten normien mukaisesti
Toteutustapa
Monimuoto-opetus. Valitsevan korona-tilanteen vuoksi osa opetuksesta saatetaan siirtää etäopetukseksi. Opintojaksolla työskennellään CANVAS-työtilassa.
Opetus sisältää myös työpajatyöskentelyä kampuksella, joka edellyttää läsnäoloa. Opintojaksolla tehdään ldb-projekti.
Opetusajankohdat
07.09.2020 12.30 - 15.45 B304/IT (30 henkilöä)
14.09.2020 08.30 - 11.45 Zoom
21.09.2020 08.30 - 11.45 Zoom
28.09.2020 08.30 - 11.45 B310/IT (30 henkilöä)
05.10.2020 08.30 - 11.45 Zoom
12.10.2020 08.30 - 11.45 Zoom
19.10.2020 08.30 - 11.45 Zoom
23.11.2020 12.30 - 15.45 Zoom
30.11.2020 08.30 - 11.45 Zoom
07.12.2020 08.30 - 11.45 Zoom
14.12.2020 08.30 - 11.45 Zoom
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojaksolla käytettävän kirjallisuuden luettelo (yksittäiseltä opiskelijalta ei edellytetä kaikkiin kirjoihin tutustumista):
Helppokäyttöisen verkkopalvelun suunnittelu. Sinkkonen & al. 2011.
Käyttäjä tuotekehityksessä - tieto, tutkimus ja menetelmät. Hyysalo. 2009
100 Things Every Designer Needs to Know about People. Weinschenk. 2011
the Joy of UX: User Experience and Interactive Design for Developers. Platt. 2016
Observing the User Experience - The Practitioner’s Guide to User Experience Design. Goodman. 2012
Design Probes. Mattelmäki. 2006
Interviewing users. Portigal. 2011
Design games. Vaajakallio. 2012
Käytettävyystutkimuksen menetelmät, Tampereen yliopisto, Tietojenkäsittelytieteiden laitos B-2005-1.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen Lbd-projekti, joka varmistuu opintojakson aikana.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
07.09.2020 12.30 - 15.45 B304/IT Opintojakson aloitus
14.12.2020 08.30 - 11.45 ZOOM Loppuseminaari
Tehtävät palautusaikatauluineen löytyvät Canvas-työtilasta.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojaksolla tehtävällä työllä on mahdollisuus osallistua kansainväliseen suunnittelukilpailuun.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön.
Sisältö ja sen jaksotus
Oppimistavoitteena on, että opiskelija osaa:
•soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita ja menetelmiä digitaalisten palvelujen kehittämisessä
•arvioida käyttäjäkeskeisen suunnittelu- ja tuotantoprosessin mahdollisuudet digitaalisten palvelujen kehittämisessä
•toteuttaa käyttäjätutkimuksen alan eettisten normien mukaisesti
Opintojaksolla keskitytään käyttäjäkeskeisen suunnitteluprosessin alkuvaiheeseen eli käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen konseptisuunnittelussa. Opintojakson luonnollisena jatko-opintona toimii opintojakso "Digitaalisen palvelun mallinnus", joka keskittyy toiminnallisen prototyypin kehittämiseen. Toteutus on keväällä 2021.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019).
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Teoriaosa 25%
Teoriaosan harjoitukset 25%
Projektityö 50%
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Arvioinnissa noudatetaan Laurean AMK-opintojen vaatimustaso II kriteerejä alla kuvatulla tavalla.
Hylätty (0)
- mihinkään arvosanaan oikeuttavat kriteerit eivät toteudu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta