Siirry suoraan sisältöön

Palveluyrityksen toimintaympäristö (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9129-3024

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

13.01.2023 - 22.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Palveluliiketoiminnan koulutus (MLA2), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Leila Jaakkola
  • Mervi Niemelä

Vastuuopettaja

Leila Jaakkola

Ryhmät

  • MLA222SAM
    Palveluliiketoiminnan koulutus, monimuotototeutus, S22, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tulkita matkailu- ja ravtsemisalaa toimintaympäristönä ja tunnistaa sen muutoksia
- esitellä arvoketjuja ja -verkostoja

Toteutustapa

Toteutus on virtuaalitoteutus muuten, paitsi Leppävaarassa kampuksella on yksi lähiopetuskerta pe 13.1. 9.30 - 12.00, jolloin käydään läpi mm. opintojakson tavoitteet, toteutus, tehtävät ja aikataulu sekä aloitetaan tiimiytyminen Pestel-analyysiin ja raportin kirjoittamiseen
.
Opintojakson tarkempi aikataulu, tehtävät ja kaikki muu opiskeluun liittyvä materiaali on opintojakson Canvas- työtilassa.
Ohjaus ja viestintä tapahtuu Canvasissa ja Zoom-tapaamisissa. Zoom-tapaamiset nauhoitetaan.

HUOMIO: VARMISTAT OPISKELUPAIKKASI TOTEUTUKSELLA OSALLISTUMALLA LÄHIOPETUSKERRALLE PE 13.1. TAI ILMOITTAMALLA ETUKÄTEEN POISSAOLOSTA LÄHIOPETUSKERRALTA LEILA JAAKKOLLE, leila.jaakkola@laurea.fi.

Tervetuloa opintojaksolle!

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lindholm, T. & Kettunen, J. 2016. Globaali kansantalous. Keuruu: Otava. Kirjaa voi laina e-kirjana.
Marski, L. 2021. Matkailun suuntana kestävä ja turvallinen tulevaisuus. TEM Toimialaraportit 2021:1. Työ- ja elinkeinoministeriö. (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.
Marttonen, S. & Parkko, J. 2009. Yrityksen ulkoisen toimintaympäristön arviointi. Kandidaatin työ.Lappeenrannan teknillinen yliopisto. Tuotantotalouden osasto. https://lutpub.lut.fi/bitstream/handle/10024/45022/nbnfi-fe200905071426.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Viitala, R. & Jylhä, E. 2013. Liiketoimintaosaaminen. Menestyvän yritystoiminnan perusta. Helsinki: Edita. Kirjaa voi lainata ekirjana.
Muu oppimateriaali ilmoitetaan tehtävien yhteydessä opintojakson työtilassa Canvaksessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei koske tätä opintojaksoa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tehdään projektityö opiskelijoiden muodostamissa tiimeissä: Tuotoksena on PESTEL- analyysi ja -raportti MaRaVA-alan toimintaympäristöstä yritykselle.
Pieneryhmä valitsee itse kohdeyrityksen analyysille tehtäväohjeiden mukaan opintojaksototeutuksen alkuvaiheessa tammikuussa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Toteutus alkaa 13.1. klo 9.30 - 12.00 lähiopetuskertana Leppävaaran kampuksella. Lähikertaa ei nauhoiteta.
Toteutus päättyy 22.5.
Zoom-verkkoapaamiset maanantai-iltapäivinä klo 15 - 16 Tuudossa olevan aikataulun mukaan. Zoom-tapaamiset nauhoitetaan.
Tehtävien palautuspäivät Canvasissa olevan aikataulun mukaan.
Opintojakson aikataulu ja perustiedot Canvasissa avautuvat 13.1..

MUUTOKSET ZOOM-TAPAAMISTEN TOTEUTUMISESSA OVAT MAHDOLLISIA JA NIISTÄ ILMOITETAAN TUUDOSSA JA CANVASISSA ETUKÄTEEN.

Kansainvälisyys toteutuksella

Ei ole tällä toteutuksella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Keskimääräinen työmäärä/opiskelija (h) tehtävää kohden:
PESTEL-analyysi ja -raportti 115 h
Itse- ja vertaisarviointitehtävä 10 h
Osallistuminen Zoom-tapaamisiin ja lähiopetuskertaan 10 h
Yhteensä 135 h
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

MaRaVa-alalla keskeistä sisältöä:
- yrityksen makroympäristö ja PESTEL-viitekehys: taloudellinen ympäristö, ekologinen ympäristö, sosiaalinen ympäristö, teknologinen ympäristö, poliittiinen ympäristö ja lainsäädännöllinen ympäristö
- toimialat ja niiden muutostekijät sekä muutostekijöiden ennakointi Pestel-viitekehyksessä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa käytetään amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso1. Opintojaksolla käytetään myös itse- ja vertaisarviointia.
Tehtävien arviointi:
1. Pestel-analyysi ja raportti, tiimitehtävä, arviointi 1-5
2. Itse- ja vertaisarviointi, yksilötehtävä, HYV/HYL

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Lisätiedot

Viimeinen toteutus syyslukukaudella 2023. Mikäli opinto on suorittamatta, ota yhteys Leila Jaakolaan tai Mervi Niemelään.