Palveluyrityksen toimintaympäristö (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9129-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 01.12.2019
Ajoitus
10.01.2020 - 03.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Leppävaara, palvelu
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Palveluliiketoiminnan koulutus (MLA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Leila Jaakkola
- Mervi Niemelä
Vastuuopettaja
Leila Jaakkola
Ryhmät
-
MLA219SAPalveluliiketoiminnan koulutus, verkkopainotteinen monimuotototeutus, S19, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tulkita matkailu- ja ravtsemisalaa toimintaympäristönä ja tunnistaa sen muutoksia
- esitellä arvoketjuja ja -verkostoja
Toteutustapa
Toteutus on virtuaalitoteutus. Toteutuksella on yksi lähiopetuskerta pe 10.1. aamupäivällä, jolloin käydään läpi mm. opintojakson tavoitteet, toteutus, tehtävät ja aikataulu.
Opintojakson tarkempi aikataulu, tehtävät ja kaikki muu opiskeluun liittyvä materiaali on opintojakson Optima- työtilassa.
Ohjaus ja viestintä tapahtuu Teamsissa ja Zoom-tapaamisissa.
Tervetuloa opintojaksolle!
HUOMIO: VARMISTAT OPISKELUPAIKKASI OPINTOJAKSOLLA OSALLISTUMALLA ENSIMMÄISELLE LÄHIOPETUSKERRALLE PE 10.1. - ILMOITATHAN, JOS ET PÄÄSE! LISÄKSI OPINTOJAKSON ENSIMMÄISEN TEHTÄVÄN, KÄSITTEET.TEHTÄVÄN TEKEMINEN JA PALAUTTAMINEN VIIMEISTÄÄN SU 25.1. VAHVISTAA OSALLISTUMISEN TOTEUTUKSELLE.
Aika ja paikka
Opintojakson aikataulu ja Optima-työtila avautuvat pe 10.1. Muutokset sisällössä ovat mahdollisia.
Zoom-tapaamisia on keskiviikko-aamuisin klo 8 - 9, poikkeuksena yksi torstai-aamu klo 8 - 9, Pakissa olevan aikataulun mukaan.
MUUTOKSET ZOOM-TAPAAMISTEN TOTEUTUMISESSA OVAT MAHDOLLISIA JA NIISTÄ ILMOITETAAN TEAMSISSA ETUKÄTEEN.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Marttonen, S. & Parkko, J. 2009. Yrityksen ulkoisen toimintaympäristön arviointi. Kandidaatin työ. Lappeenrannan teknillinen yliopisto. https://doria.fi/bitstream/handle/10024/45022/nbnfi-fe200905071426.pdf?sequence=3
Lindholm T. ja Kettunen J. 2016. Globaali Kansantalous. Keruu. Otava. Kirjaa voi lainta myös e-kirjana!
Viitala, R. & Jylhä, E. 2013. Liiketoimintaosaaminen. Menestyvän yritystoiminnan perusta. Helsinki: Edita. Kirjaa voi lainata e-kirjana.
Muu oppimateriaali ilmoitetaan tehtävien yhteydessä opintojakson työtilassa Optimassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei koske tätä opintojaksoa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tehdään projektityö opiskelijoiden muodostamissa pienryhmissä: Tuotoksena on PESTEL- analyysi ja -raportti MaRaVA-alan toimintaympäristöstä yritykselle.
Pieneryhmä valitsee itse kohdeyrityksen analyysille tehtäväohjeiden mukaan opintojaksototeutuksen alkuvaiheessa syyskuussa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Toteutus alkaa 10.1.
Toteutus päättyy 3.5.
Zoom-tapaamiset keskiviikko-aamuisin klo 8-9 ja yhtenä torstai-aamuna Pakissa olevan aikataulun mukaan.
Tehtävien palautuspäivät Pakissa olevan aikataulun mukaan. Palautuspäivien kalenterimerkinnät Pakkiin tulevat viimeistään tammikuussa toteutuksen alkuun mennessä.
Kansainvälisyys toteutuksella
Ei ole tällä toteutuksella.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Keskimääräinen työmäärä/opiskelija (h) tehtävää kohden:
Käsitteet 12 h
Pestel-tekijät ja toimialan muutostekijät 8 h
PESTEL-analyysi ja -raportti 95 h
Opponointi, itse- ja vertaisarviointi 10 h
Osallistuminen Zoom-tapaamisiin ja lähiopetuskertaan 10 h
Yhteensä 135 h
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.
Sisältö ja sen jaksotus
MaRaVa-alalla keskeistä sisältöä:
- yrityksen makroympäristö ja PESTEL-viitekehys: taloudellinen ympäristö, ekologinen ympäristö, sosiaalinen ympäristö, teknologinen ympäristö, poliittiinen ympäristö ja lainsäädännöllinen ympäristö
- toimialat ja niiden muutostekijät sekä muutostekijöiden ennakointi Pestel-viitekehyksessä
Opintojakson muita käsiteitä:
- työlainsäädäntö, elintarvikelainsäädäntö, alkoholilainsäädäntö, ympäristölainsäädäntö ym.
- arvoketjut- ja verkostot
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa käytetään amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso1. Opintojaksolla käytetään myös itse- ja vertaisarviointia.
Tehtävien arviointi:
1. Käsitteet-tehtävä, yksilötehtävä, arviointi HYV/HYL
2. Pestel-tekijät ja toimialan muutostekijät-tehtävä, yksilö- ja ryhmätehtävä, arviointi HYV/HYL
3. Pestel-analyysi ja raportti-tehtävä, ryhmätehtävä, arviointi 1-5
4. Oppimispäiväkirja, yksilötehtävä, HYV/HYL
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Lisätiedot
Viimeinen toteutus syyslukukaudella 2023. Mikäli opinto on suorittamatta, ota yhteys Leila Jaakolaan tai Mervi Niemelään.