Palveluyrityksen toimintaympäristö (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9129-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 01.12.2019
Ajoitus
16.03.2020 - 24.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Leppävaara, palvelu
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Leila Jaakkola
- Mervi Niemelä
Vastuuopettaja
Leila Jaakkola
Ryhmät
-
MSA219KNPalveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen, päivätoteutus, K19, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tulkita matkailu- ja ravtsemisalaa toimintaympäristönä ja tunnistaa sen muutoksia
- esitellä arvoketjuja ja -verkostoja
Toteutustapa
Opintojaksolla on 6 lähiopetuskertaa.
Opintojakson tehtäviä työstetään itsenäisesti ja pienryhmissä lähiopetuskertojen välillä.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan Leppävaaran kampuksella.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Marttonen, S. & Parkko, J. 2009. Yrityksen ulkoisen toimintaympäristön arviointi. Kandidaatin työ. Lappeenrannan teknillinen yliopisto. https://doria.fi/bitstream/handle/10024/45022/nbnfi-fe200905071426.pdf?sequence=3
Jänkälä, S. 2016a. Ravitsemistoiminta. Toimialaraportit 1/2016. Työ- ja elinkeinoministeriö. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79841/1_2016_TOIMIALARAPORTTI_ravitsemistoiminta.pdf.
Jänkälä, S. 2016b. Matkailun ohjelmapalvelut. Toimialaraportit 4/2016. Työ- ja elinkeinoministeriö. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79842/Matkailun_ohjelmapalvelut_2016.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Jänkälä, S. 2019. Matkailun toimialaraportti. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 2019:3. Työ- ja elinkeinoministeriö. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161292/TEM_3_2019_Matkailun_toimialaraportti.pdf
Viitala R. ja Jylhä E. 2013. Liiketoimintaosaaminen - Menestyvän yritystoiminnan perusta. Porvoo: Bookwell. Myös e-kirjana!
Muu oppimateriaali ilmoitetaan tehtävien yhteydessä opintojakson työtilassa Optimassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei koske tätä opintojaksoa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tehdään projektityö opiskelijoiden muodostamissa pienryhmissä: Tuotoksena on PESTEL- analyysi ja -raportti MaRaVA-alan toimintaympäristöstä yritykselle.
Pieneryhmä valitsee itse kohdeyrityksen analyysille tehtäväohjeiden mukaan opintojaksototeutuksen alussa tammikuussa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson aikataulu ja työtilan perustiedot Optimassa avautuvat ma 16.3..
Kansainvälisyys toteutuksella
Ei koske tätä opintojaksoa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Keskimääräinen työmäärä/opiskelija (h) tehtävää kohden:
PESTEL-analyysi ja raportin kirjoittaminen 105 h
Opponointi, itse- ja vertaisarviointi 15 h
Osallistuminen lähikerroille 15 h
Yhteensä 135 h
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.
Sisältö ja sen jaksotus
MaRaVa-alalla keskeistä sisältöä:
- yrityksen makroympäristö ja PESTEL-viitekehys: taloudellinen ympäristö, ekologinen ympäristö, sosiaalinen ympäristö, teknologinen ympäristö, poliittiinen ympäristö ja lainsäädännöllinen ympäristö
- toimialat ja niiden muutostekijät sekä muutostekijöiden ennakointi Pestel-viitekehyksessä
Opintojakson muita käsiteitä:
- työlainsäädäntö, elintarvikelainsäädäntö, alkoholilainsäädäntö, ympäristölainsäädäntö ym.
- arvoketjut- ja verkostot
Lisätietoja opiskelijoille
HUOMIO: VARMISTAT OPISKELUPAIKKASI OPINTOJAKSOLLA OSALLISTUMALLA ENSIMMÄISELLE LÄHIOPETUSKERRALLE MA 16.3. - ILMOITATHAN, JOS ET PÄÄSE PAIKALLE..
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät:
1) PESTEL- raportti, ryhmätehtävä, arviointi 1-5
2) Opponointi, itse- ja vertaisarviointitehtävä hyv/hyl
Arvioinnissa käytetään amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso1. Opintojakson tehtävät arvioidaan numeerisesti tai hyväksytty/hylätty. Opintojaksolla käytetään myös itsearviointia ja vertaisarviointia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Lisätiedot
Viimeinen toteutus syyslukukaudella 2023. Mikäli opinto on suorittamatta, ota yhteys Leila Jaakolaan tai Mervi Niemelään.