•   Asiakaslähtöiset palvelut A9125-3022 18.01.2022-03.06.2022  5 op  (MSA222KN) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - tunnistaa asiakkaiden tarpeita ja soveltaa asiakaskäyttäytymiseen liittyvää tietoa
    - esitellä erilaisia palveluita ja palvelumalleja
    - tunnistaa ja kuvata palveluprosesseja
    - ideoida, suunnitella ja kehittää asiakaslähtöisiä palvelutuotteita ja palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmiä käyttäen

    Vastuuopettaja

    Heidi Vähänikkilä

    Toteutusmuoto

    80% Lähiopetus, 20% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Perusteoksina opintojaksolla Yrityksen asiakasmarkkinointi (Seija Bergström, Arja Leppänen) sekä Palvelujen johtaminen ja markkinointi (Christian Grönroos). Opiskelijoita kannustetaan etsimään itsenäisesti laajalti aihealueeseen liittyvää lähdemateriaalia (suomi & englanti). Kummatkin teokset löytyvät myös e-kirjoina. Lisäksi opintojakson aikana materiaalissa hyödynnetään kulloinkin ajankohtaista materiaalia, joka tukee opiskelijoiden oppimista. Opiskelijoita kannustetaan seuraamaan aktiivisesti alan uutisia.

    Toteutustapa

    Tällä opintojaksolla luodaan pohjaa asiakaslähtöisten palveluiden kehittämisen maailmaan. Kyseessä ei ole asiakaspalveluopintojakso. Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, opetuskielenä suomi.

    Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:

    • Tunnistaa asiakkaiden tarpeita ja soveltaa asiakaskäyttäytymiseen liittyvää tietoa
    • Esitellä erilaisia palveluita ja palvelumalleja
    • Tunnistaa ja kuvata palveluprosesseja
    • Ideoida ja suunnitella asiakaslähtöisiä palvelutuotteita ja palvelukonsepteja palvelumuotoilun
    menetelmiä käyttäen

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Opintojakson arvioinnissa käytetään Laurean yleisiä arviointikriteerejä, vaativuustaso 1.

    Opintojakson kokonaisarvosana koostuu tehtävistä erikseen painotetusti (arviointi käydään tarkemmin läpi opintojakson alussa), hyväksytty arvosana 1-5.

    Arvioinnin painotus:

    1) Book review -tehtävä (henkilökohtainen), täydennettävä/hyväksytty, painoarvo 20%, noin 32h
    2) Virtuaalikeskustelu, arviointi hyväksytty/täydennettävä, painoarvo 20%, noin 3h
    3) Projektityö (ryhmätyönä), arviointi 1-5 painoarvo 60%, noin 75h

    Projektityössä osana arviointia vertaisarviointi, tämän vaikutuksesta on mahdollisuus ettei jokainen ryhmän jäsen saa samaa arvosanaa.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    18.01.2022 - 03.06.2022

    Ilmoittautumisaika

    29.11.2021 - 05.12.2021

    Ryhmä(t)
    • MSA222KN
    Paikkoja

    20 - 25

    Yksikkö

    Laurea Leppävaara, palvelu

    Pienryhmät
    • Pienryhmä 1 (Koko: 5. Avoin amk: 5.)
    Opettaja(t)

    Heidi Vähänikkilä

    Koulutus

    Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara

    Toimipiste

    Laurea Leppävaara

    T&K osuus

    2 op

    Virtuaaliosuus

    1 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    HOT-prosessin mukaisesti. Tarvittaessa otathan yhteyden opintojakson vetäjään heidi.vahanikkila@laurea.fi

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Opintojaksolla tutustutaan oppimistehtävän kautta palvelualan yritykseen. Jos tilanne sallii, toteutetaan mahdollisesti myös yritysvierailu alan yritykseen.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Ensimmäisellä kerralla osallistumista edellytetään Lauren ohjeistusten mukaan. Tämän jälkeen poissaoloista ei tarvitse ilmoittaa, opiskelijalla on vapaus ja vastuu huolehtia oman oppimisen edellytysten parhaimmasta mahdollisesta hyödyntämisestä.

    Huomioithan ystävällisesti, että opintojaksolla annetaan ohjausta myös kontaktitunneilla joustavasti läpi opintojakson - opiskelijan tulee poissaollessaan kommunikoida aktiivisesti oman ryhmänsä kanssa ja sopia poissaolon korvaamisesta tiimilleen.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 134 tuntia, sisältäen opetustunnit sekä tehtävät.

    Arviointikriteerit ja tehtävien sisältö käydään läpi opintojakson alussa, ne löytyvät opintojakson alkaessa myös opintojakson Canvas-työtilasta.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Opintojakson opetus on suunniteltu toteutettavaksi pääsääntöisesti kerran kahdessa viikossa, tarkempi ajoitus opiskelijan nähtävillä kalenterissa. Oikeus muutoksiin pidätetään, opiskelijoille ilmoitetaan mahdollisista poikkeuksista Canvas-viestien kautta.

    Aika ja paikka

    Lähiopetus Leppävaarassa (huom! huomioiden Laurean mahdolliset poikkeavat opetusta koskevat ohjeet, voi opetus siirtyä myös osittain/kokonaan verkkoon).

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelijan osaaminen on tyydyttävällä tasolla, kun hän pystyy todentamaan ymmärtämyksensä opintojakson osaamistavoitteiden osalta suppeasti. Tyydyttävällä tasolla opiskelija ei pysty kriittisesti käsittelemään aiheita ja ammattitermistön käytössä on suuria puutteita.

    Hyvä

    Opiskelijan osaaminen on hyvällä tasolla, kun hän pystyy todentamaan ymmärtämyksensä opintojakson osaamistavoitteiden osalta laajasti. Hyvällä tasolla opiskelija on muodostanut eheän, laajan ymmärtämyksen opintojakson aiheista ja hän osaa käyttää oikein ammattiterminologiaa.

    Kiitettävä

    Opiskelijan osaaminen on erinomaisella tasolla, kun hän pystyy todentamaan ymmärtämyksensä opintojakson osaamistavoitteiden osalta erittäin laajasti. Kiitettävällä tasolla opiskelija on muodostanut laajan ymmärtämyksen opintojakson aiheista, hän osaa käyttää oikein ammattiterminologiaa ja käsitellä aiheita monipuolisesti eri näkökulmat huomioiden ja esittää myös perusteltua kritiikkiä.