Kesytä esiintymisjännityksesi (5 op)
Toteutuksen tunnus: 01529-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.11.2020 - 31.01.2021
Ajoitus
15.03.2021 - 18.05.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, yhteinen
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOY2), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Hanna Väätäjä
- Nina Lahtinen
Ryhmät
-
TOY220SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S20, Yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja analysoida esiintymisjännitystään
- käyttää omaa itsetuntemustaan pohtiessaan esiintymisjännitykseen liittyviä syitä
- löytää keinoja hallita esiintymisjännitystään
- saa esiintymisvarmuutta
Sisältö
Orientaatiotehtävä aiheeseen
Esiintymisjännitys
Esiintymisjännityksen ilmenemismuodot
Kokemukset esiintymisjännityksestä
Selviytymiskeinoja esiintymisjännitykseen
Esiintymistilanteiden harjoittelu
Toteutustapa
Lähiopetusta (kerran voi olla pois) ja tehtäviä
Aika ja paikka
Tikkurilan kampus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lukupiirin valinnaiset kirjat: (valitaan yksi)
http://www.yths.fi/filebank/2316-Jannittajaopas-2013.pdf
http://www.yths.fi/filebank/356-Esiintymisjannittajille_apua_2.pdf
Aavasto Kari, Kalpio Pia, Syrjälä Sirpa 2012 Jännittääkö? – pelko hallintaan
Hyppönen Henkka 2005 Kuinka se tehdään esiintyjänä
Juusola Mervi : Irti esiintymisjännityksestä ja sosiaalisista peloista
Koskimies Riitta 2002 Asiantuntijan esiintymistaito
Lomas Brian 2009 Successful presentation – Get brilliat Results fast
Lundberg Tom 2003 Puhu, vaikuta, menesty! Elämä on esiintymistä
Marcwort Auvo ja Marcwort Celene 2013 Kehitä esiintymistaitoja, Opas- ja vinkkikirja esiintyjille ja kouluttajille
Martin Minna 2017 Saa jännittää
Nieminen Marjut 2009 Esiinny eduksesi
Tiirikainen Kati 2016 Ujon urakirja: keinoja työelämän sosiaalisiin tilanteisiin
tai omavalintainen esiintymiseen tai jännittämiseen liittyvä kirja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso koostuu seuraavista osioista:
1. Lähiopetus 7 x 2-4 tuntia 1 op
Opintojakson suorittaminen perustuu säännölliseen, aktiiviseen, osallistumiseen tunneilla, sekä oppimispäiväkirjan (ks. liite) kirjoittamiseen. Jotta opintojakso edistäisi opinnoissa kehittymistä, on oleellista, että opintojaksolle pystyy osallistumaan jokaisella kerralla (kerran voi olla pois). Poissaoloista tulee sopia aina erikseen opettajien kanssa.
2. Tehtävät 2 op
- Oppimispäiväkirja
Oppimispäiväkirjan tarkoitus on ensisijaisesti toimia oman opiskelun kehittämisen välineinä. Kontaktituntien ja välitehtävien sisältöjä reflektoidaan oppimispäiväkirjaan, joka palautetaan kurssin lopuksi. Hyväksytty oppimispäiväkirja sisältää tekstiä noin yhden sivun verran / tapaaminen kirjoitettuna rivivälillä 1,5 + erillinen otsikkosivu.
- Välitehtävät
Kontaktikertojen yhteydessä annetaan välitehtäviä, jotka tehdään seuraavan kertaan mennessä. Välitehtäviä käsitellään myös seuraavalla kokoontumiskerralla. Välitehtäviä on yhteensä neljä. Välitehtäviin paneutuminen ja tarvittaessa muokkaaminen itselle sopiviksi, tukee opintojakson varsinaista tavoitetta, omien opintojen edistämistä pitkällä tähtäimellä.
Välitehtävien aiheet:
1. Omat kokemukset jännittämisestä
2. Jännityskokemuksen tarkastelu sarakepäiväkirjan avulla
3. Tavoitetehtävä
3. Lukupiiri 1 op
Valinnainen kirja, jota esitellään pienryhmissä.
Sisältö ja sen jaksotus
Kesksinen sisältö:
• esiintymisjännityksen ilmenemismuodot
• selviytymiskeinoja esiintymisjännitykseen
• esiintymistilanteiden suunnittelu ja harjoittelu
• itsetuntemuksen lisääntyminen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty-hylätty
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus
Opiskelija osaa:
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastaan ohjausta
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä