Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
80% Lähiopetus, 20% Etäopetus
Materiaali ja kirjallisuus julkaistaan luentopäivinä.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- hahmottaa tulevaisuuksientutkimuksen ja teknologiaennakoinnin lähtökohdat, erityispiirteet ja ennakoinnin prosessin
- soveltaa tulevaisuuksientutkimuksen ja ennakoinnin menetelmiä palveluliiketoiminnan ja tulevaisuuden digitaalisten palveluiden kehittämisessä
- hyödyntää kotimaista ja kansainvälistä tulevaisuuksientutkimuksen ja teknologianennakoinnin tietoa sekä soveltaa ja arvioida sitä digitaalisten palveluiden kehittämisessä ja strategisen suunnittelun tukena
Opintojakso toteutetaan kolmena luento- ja työpajapäivänä sekä lähipäivien välissä ryhmätyöskentelynä. Lisäksi opintoihin kuuluu ennakkotehtävä sekä omaan työhön tai opinnäytetyöhön liittyvä kehittämistehtävä, joka noudattaa luentojen rytmitystä.
Opintojakso arvioidaan tehtävien suorittamisen, itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin avulla. Hyväksytty suoritus edellyttää, että opintojakso on suoritettu toteutussuunnitelman mukaisesti ja erityisesti tehtävät ovat tehtävänannon mukaisesti suoritettu.
Opintojakso arvioidaan asteikolla: 0 (hylätty) – 5 (erinomainen) kerättyjen pisteiden mukaisesti. Arvioinnista tarkemmin oppimisympäristö Optimassa.
Opintojaksolla ei ole koetta/ tenttiä.
YAMK opintojakson Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Suomi
21.12.2021 - 31.07.2022
29.11.2021 - 05.12.2021
20 - 40
Pasi Hario
Opintojakso on ensisijaisesti kohdennettu Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut -tutkinto-opiskelijoille. Siksi ko. kohderyhmälle on varattu kaikki opiskelijapaikat. Opintojaksolle on mahdollista päästä kyseisen opintojakson aikaisempien vuosikurssien opiskelijoiden, joilta vielä puuttuu kyseinen suoritus. Muut osallistujat käsitellään tapauskohtaisesti. Tarvittaessa ota yhteys vastuuopettajaan: pasi.hario@laurea.fi
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut (NYA3), Laurea Leppävaara
Laurea Leppävaara
5 op
1 op
H-5
Opintokokonaisuuden kurssitehtävät nojaavat lähipäivinä opetettaviin tekniikoihin ja siellä tehtyihin ryhmätöihin. Täten osallistuminen lähipäiviin sekä mahdollisuus työskentelyyn pienryhmissä lähipäivien välissä on välttämätöntä.
Opintojakson tehtävät liittyvät opiskelijan menneeseen tai nykyiseen työtehtävään sekä Laurean TKI-hankkeisiin.
Osallistuminen lähipäiviin ja ryhmätöiden teko välipäivien välillä on välttämätöntä.
Opintojaksolla käsitellään englannin- ja suomenkielistä kirjallisuutta ja materiaalia.
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op., mikä tarkoittaa noin 135 tuntia työtä per opiskelija.
Aktiivinen osallistuminen (3 lähipäivää): 1 op.
Itsenäinen opiskelu/ ryhmätehtävät; Ennakkotehtävät ja oppimistehtävät: 4 op.
Alustava ohjelma. Muutokset mahdollisia, jopa todennäköisiä!
1. Ensimmäinen lähipäivä
Opintojakson esittely (Pasi Hario, Laurea)
Mitä tulevaisuuksista voidaan tietää? (Pasi Hario, Laurea)
-tulevaisuuksista tietäminen, tulevaisuustiedon luonne, tulevaisuudentutkimuksen menetelmät
Tutkijan puheenvuoro: Teknologiaennakointi, teknologia muutosajurina ja teknologisen ennakoinnin etiikka
Työpajatyöskentelyä
2. Toinen lähipäivä
Tulevaisuudentutkimuksen ja ennakoinnin työkalut ja työpajatyöskentely digitaalisia palveluita luotaessa (Pasi Hario, Laurea)
Kehittäjän puheenvuoro: Digitaalisten palveluiden käyttäjälähtöinen suunnittelu ja tulevaisuuden toimintaympäristön ennakointi
Työpajatyöskentelyä
3. Kolmas lähipäivä
Ennakoinnin ryhmätöiden esittely ja sparraus (ryhmät)
Kertaus opintojaksosta (Pasi Hario, Laurea)
Palautteen keruu opintojaksosta (Pasi Hario, Laurea)
Opiskelija ei lunasta opiskelupaikkaa orientaatiovaiheessa. Hän ei osallistu kontaktiopetukseen, suorita opintojaksolla osoitettuja tehtäviä hyväksytysti, tai ei yllä opintojakson päätehtävässä tyydyttävään tasoon.
Lähiopetus
• Bland, J.D. & Osterwalder, A. 2020. Testing business ideas. New Jersey: Wiley.
• Blank, S. 2013. Why the lean start-up changes everything. Harvard Business Review, May.
• Gassman, O., Frankenberger, K. & Choudury, M. 2020. The business model navigator. 2. ed. Harlow: Pearson Education Limited. (tai alkuperäispainos Gassmann, O., Frankenberger, K., & Csik, M. 2014. The business model navigator. Harlow: Pearson Education Limited.)
• Kaplan, S. 2011. Business models aren’t just for business. Harvard Business Review 11.
• Ojasalo, J. & Ojasalo, K. 2018. Service logic business model canvas. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship 20(1), 70–98.
• Teece, D. 2018. Business models and dynamic capabilities. Long Range Planning, 50, pp. 40-49.
Opintojakso sisältää kolme opetuspäivää: 3.9.2021, 8.10.2021 ja 13.11.2021 klo 9 - 16.30. Opetuspäivien välillä opiskelijat työskentelevät itsenäisesti ja saavat tarvittaessa ohjausta opettajilta. Tehtäviä tehdään sekä yksilöllisesti että pienryhmissä.
”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
24.05.2021 - 30.05.2021
Otto Mäkelä, Jyri Rajamäki
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)”
Opintojakso on tarkoitettu vain YAMK opiskelijoille.
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, tiko
Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut (NYA3), Laurea Leppävaara
Laurea Leppävaara
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Ole tarvittaessa yhteydessä opintojakson vastuopettajaan.
Opintojakson kehittämistehtävän toimeksiantaja on työelämän yhteistyökumppani.
Opintojaksolla hyödynnetään ensisijaisesti kansainvälistä kirjallisuutta.
Työmäärän jakautuminen:
5 opintopistettä = 135 tuntia (1 op = 27 työtuntia)
• Lähiopetus = 21 tuntia
• Esitehtävä = 6 tuntia
• Oppimispäiväkirja = 60 tuntia
• Casetehtävä = 48 tuntia
Opiskelija osaa:
- analysoida, suunnitella ja kehittää liiketoimintamalleja
- ymmärtää dynaamisten kyvykkyyksien merkityksen johtamisen, suorituskyvyn ja organisaation selviytymisen kannalta
- ymmärtää ja soveltaa resilienssiajattelua (mm. kyberturvallisuus ja liiketoiminnan jatkuvuus) digitaalisten palvelujen
kontekstissa
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Lähiopetus
Suomi
01.01.2022 - 31.07.2023
29.11.2021 - 05.12.2021
20 - 40
Sami Kauppinen, Päivi Tossavainen, Otto Mäkelä, Satu Luojus, Anna Salmi, Jyri Rajamäki
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut (NYA3), Laurea Leppävaara
Laurea Leppävaara
30 op
Hyväksytty/Hylätty
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
Ennakkotehtävänä opiskelijat perehtyvät seuraavaan kirjallisuuteen:
- Strandvik, T. & Heinonen, K. (2016) Essentials of Customer Dominant Logic. pp. 111–128. Teoksessa Gummerus, J. and von Koskull, C. (eds.), The Nordic School – Alternative Perspectives on Marketing and Service Management, Hanken School of Economics: Helsinki., joka on vapaasti ladattavissa osoitteesta: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/156531
- Ojasalo, K & Ojasalo, J. (2016) Adapting business model thinking to service logic: an empirical study on developing a service design tool. pp. 309–333. Teoksessa Gummerus, J. and von Koskull, C. (eds.), The Nordic School – Alternative Perspectives on Marketing and Service Management, Hanken School of Economics: Helsinki., joka on vapaasti ladattavissa osoitteesta: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/156531
- Stickdorn, M., Lawrence, A. Hormess, M. and Schneider, J. (2018) This is service design doing. Sebastopol, CA: O’Reilly Media Inc.
Muu kirjallisuus tarkentuu opintojakson alkaessa.
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina. Opetuspäivien välillä opiskelijat työskentelevät itsenäisesti / pienryhmissä. Ohjaukselle ja palautteelle on varattu aikaa jokaisen opetuskerran yhteydessä. Opetuspäivien välillä opiskelijat saavat ohjausta tarvittaessa.
Opiskelijat osallistuvat kontaktiopetukseen aikataulun mukaisesti. Kontaktiopetuksessa monialainen opiskelijaryhmä luo uutta tietoa ja osaamista yhdessä ja kaikki ajatukset ja näkökulmat ovat tarpeellisia tässä yhteisöllisessä oppimisprosessissa. Jos osallistuminen jostakin pätevästä syystä on mahdotonta, opiskelijan odotetaan keskustelevan poissaolon korvaavasta suorituksesta ko. opintojakson vastuuopettajan kanssa etukäteen. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista ensimmäiseen lähiopetuspäivään.
Korona-pandemian tilanne voi vaikuttaa opintojakson toteutustapaan. Mahdollisista muutoksista toteutustapaan informoidaan opiskelijoita hyvissä ajoin etukäteen.
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja Laurean YAMK-opintojen arviointikriteeristöön.
Suomi
01.01.2022 - 31.07.2022
29.11.2021 - 05.12.2021
20 - 35
Sami Kauppinen, Satu Luojus
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut (NYA3), Laurea Leppävaara
Laurea Leppävaara
8 op
6 op
H-5
Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen on kuvattu Intranetissa: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Osaamisen-tunnistaminen-ja-tunnustaminen.aspx
Ole tarvittaessa yhteydessä opintojakson vastuopettajaan.
Osana opintojakson suoritusta toteutetaan oppimistehtävä ulkopuoliselle toimeksiantajalle.
Opetuspäivät 14.1.2022, 5.2.2022, 4.3.2022 ja 1.4.2022 (klo 9 - 16.30)
Etäopetuspäivät 7.2.2022, 7.3.2022 ja 11.4.2022 (klo 17 - 19) ja 5.5.2022 (klo 9.00 - 16.30)
Opintojakson (10 op) suorittaminen edellyttää opiskelijlta keskimäärin 275 tunnin työpanosta.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• soveltaa palvelulogiikan periaatteita palveluliiketoiminnan ja digitaalisten palvelujen kehittämisessä
• johtaa palvelumuotoiluprojekteja ja arvioida niiden tuloksia digitaalisten palvelujen ja palveluekosysteemien kehittämisessä
• ymmärtää suunnittelun kommunikatiivisen ja kokeellisen luonteen
• ohjata ja analysoida yhteistä tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen prosessissa
• huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset digitaalisten palvelujen kehittämisessä
Tyydyttävän arvosanan kriteerit eivät täyty.
Tyydyttävän arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arvosanan hyvä tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Arvosanan kiitettävä tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Päivi Tossavainen
Etäopetus
TbD
Opintojakson tavoitteena on tutustuttaa opiskelija uusiin muuttuviin liiketoimintaan vaikuttaviin ajattelumalleihin ja niiden vaikutuksiin organisaation strategisesta näkökulmasta. Strateginen ajattelu ja strateginen johtaminen vaativat jatkuvaa tarkastelua ja kehittämistä. Strategisen uudistumisen johtaminen on yksi organisaatioiden transformaation keskeisiä ajureita. Strategisen uudistuminen johtamisella on keskeinen osa strategisen johtamisen tutkimuksessa.
Tällä opintojaksolla oppiminen perustuu yhteisöoppimiseen, vertaisoppimiseen ja yhdessä tekemiseen. Opintojakson opetus koostuu kolmesta lähipäivästä ja oppiminen toteutuu työskentelemällä yhteistoiminnallisesti sekä lähipäivinä että lähipäivien välissä Laurean oppimisympäristössä. Opintojakson oppimateriaali löytyy Optimasta opintojakson työtilasta.
Opetukseen liittyvät kielet ovat suomi ja englanti.
Opintojaksolle on ennakkotehtäviä, jotka tulee suorittaa ennen 1. lähipäivää.
Muutokset toteutussuunnitelmaan ovat mahdollisia.
Opintojakso arvioidaan tehtävien suorittamisen, itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin avulla. Hyväksytty suoritus edellyttää, että opintojakso on suoritettu toteutussuunnitelman mukaisesti ja erityisesti tehtävät ovat tehtävänannon mukaisesti suoritettu.
Opintojakso arvioidaan asteikolla: 0 (hylätty) – 5 (erinomainen) kerättyjen pisteiden mukaisesti. Arvioinnista tarkemmin oppimisympäristö Optimassa.
Opintojaksolla ei ole koetta/ tenttiä.
YAMK opintojakson Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Suomi
01.01.2022 - 31.07.2022
29.11.2021 - 05.12.2021
20 - 40
Pasi Hario, Päivi Tossavainen
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.”
Opintojakso on ensisijaisesti kohdennettu 'Tulevaisuuden digitaalisten palvelujen kehittämisen koulutusohjelma, Yamk', ja on ydinopintojakso. Siksi ko. kohderyhmälle on varattu kaikki opiskelijapaikat. Opintojaksolle on mahdollista päästä sellaiset opiskelijat aikaisemmista ko. koulutusohjelman kohdennetuista toteutuksista, joilta suoritus puuttuu. Ota yhteys vastuuopettajaan.
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut (NYA3), Laurea Leppävaara
Laurea Verkkokampus
4 op
5 op
H-5
Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa opintojaksosta osa tai kokonaan aikaisemman hankitun osaamisen mukaisesti; ota yhteys vastuuopettajaan hyvissä ajoin.
Lähipäivien poissaoloa ei voi korvata lisätehtävillä.
Laurean LbD -pedagoginen malli toteutuu opintojaksolla eli työelämäyhteistyö ja/tai TKI toteutuu aidossa työelämässä opiskelijan työorganisaatiossa. Mikäli työorganisaatio puuttuu, suorittaa opiskelija tehtävän Laurea-ammattikorkeakouluun (Laurean strategia 2030) tai valitsemaan ja sopimaansa Laurean TKI- hankkeeseen (mikäli se on mahdollista).
Opetus on lähipäiviin perustuva, jolloin lähipäiville osallistuminen on välttämätöntä.
Lähipäivät ovat
(1) 04.02.2022 09.00 - 16.30 ETÄOPETUS, ZOOM ( Canvas opppimisympäristössä linkki)
(2) 03.03.2022 09.00 - 16.30 ETÄOPETUS, ZOOM ( Canvas opppimisympäristössä linkki)
(3) 31.03.2022 09.00 - 16.30 ETÄOPETUS, ZOOM ( Canvas opppimisympäristössä linkki)
Opintojaksolla on erilaisia oppimistehtäviä. Opintojakso tehtävineen on rakennettu YAMK tason (EQF7/ NQF7) mukaisesti ja suoritusta arvioidaan koko opintojakson ajalta. Osa oppimistehtävistä tapahtuu lähipäivinä.
Kansainvälinen tutkimuskirjallisuus.
Opiskelijoiden työelämäorganisaatioiden kansainvälisyys.
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op., mikä tarkoittaa noin 130hrs työtä/ opiskelija.
Aktiivinen osallistuminen (3 lähipäivää): 1 op.
Itsenäinen opiskelu/ ryhmätehtävät; Ennakkotehtävät ja oppimistehtävät: 4 op.
Lähipäivä 1: Orientaatio opintojaksolle, liiketoiminnan muuttuvat ajattelumallit, johdatus strategian käsitteistöön ja strategiseen johtamiseen, strateginen uusiutuminen; digitaalinen uudistuminen strategisena päätöksenä
Lähipäivä 2: Strateginen uudistuminen muotoilun avulla
Lähipäivä 3: Strategisen uudistumisen hankkeista ja johtamisesta
Opiskelija ei lunasta opiskelupaikkaa orientaatiovaiheessa. Hän ei suorita opintojaksolla osoitettuja tehtäviä hyväksytysti, tai ei yllä opintojakson päätehtävässä tyydyttävään tasoon..
Etäopetus
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opetuspäivien välillä opiskelijat työskentelevät itsenäisesti / pienryhmissä.
Opiskelijat osallistuvat opetukseen aikataulun mukaisesti. Kontaktiopetuksessa monialainen opiskelijaryhmä luo uutta tietoa ja osaamista yhdessä ja kaikki ajatukset ja näkökulmat ovat tarpeellisia tässä yhteisöllisessä oppimisprosessissa. Jos osallistuminen jostakin pätevästä syystä on mahdotonta, opiskelijan odotetaan keskustelevan poissaolon korvaavasta
suorituksesta ko. opintojakson vastuuopettajan kanssa etukäteen.
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista ensimmäiseen lähiopetuspäivään.
Suomi
01.01.2022 - 31.07.2022
29.11.2021 - 05.12.2021
20 - 35
Virpi Sillanpää, Pasi Hellsten, Nina Helander, Satu Luojus
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut (NYA3), Laurea Leppävaara
Laurea Leppävaara
4 op
5 op
H-5
Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen on kuvattu Intranetissa:
https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Osaamisen-tunnistaminen-ja-tunnustaminen.aspx
Ole tarvittaessa yhteydessä opintojakson vastuopettajaan.
Opintojakson oppimistehtävä sovelletaan joko omaan taustaorganisaatioon tai muuhun valittuun organisaatioon.
Etäopetuspäivät 9.2.2022, 23.2.2022, 9.3.2022, 16.3.2022, 23.3.2022, 6.4.2022, 20.4.2022 ja 27.4.2022 (klo 17 - 19)
Opintojakson suorittaminen edellyttää keskimäärin 138 tuntia opiskelijan työtä.
Opintojakson suoritettuaan oopiskelija osaa:
• tietojohtamisen keskeiset sisällöt ja käsitteet
• eritellä tiedon tuottamisen tasot ja niiden merkityksen johtamisessa
• tunnistaa aineettoman pääoman sisällöt ja merkityksen johtamisessa
• tiedonhallinnan prosessimalleja ja niiden merkityksen organisaatioiden toiminnan kehittämisessä
• soveltaa tietojohtamista arvonluonnissa
• ymmärtää tietojohtamisen roolin mittaamisessa ja vaikuttavuuden arvioinnissa
• ymmärtää tietojärjestelmien ja tietohallinnon merkityksen organisaatioiden johtamisessa
• toteuttaa työelämälähtöisen tietojohtamisen projektin ja arvioida sen toteutumista ja hyötyjä organisaatiolle
Tyydyttävän arvosanan kriteeristö ei täyty.
Tyydyttävän arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arvosanan hyvä tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Arvosanan kiitettävä tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja Laurean YAMK-opintojen arviointikriteeristöön.
Lähiopetus
• Bland, J.D. & Osterwalder, A. 2020. Testing business ideas. New Jersey: Wiley.
• Blank, S. 2013. Why the lean start-up changes everything. Harvard Business Review, May.
• Gassman, O., Frankenberger, K. & Choudury, M. 2020. The business model navigator. 2. ed. Harlow: Pearson Education Limited. (tai alkuperäispainos Gassmann, O., Frankenberger, K., & Csik, M. 2014. The business model navigator. Harlow: Pearson Education Limited.)
• Kaplan, S. 2011. Business models aren’t just for business. Harvard Business Review 11.
• Ojasalo, J. & Ojasalo, K. 2018. Service logic business model canvas. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship 20(1), 70–98.
• Teece, D. 2018. Business models and dynamic capabilities. Long Range Planning, 50, pp. 40-49.
Opintojakso sisältää kolme opetuspäivää: 3.9., 8.10. ja 10.11.2022 klo 9 - 16.30. Opetuspäivien välillä opiskelijat työskentelevät itsenäisesti ja saavat tarvittaessa ohjausta opettajilta. Tehtäviä tehdään sekä yksilöllisesti että pienryhmissä.
”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
23.05.2022 - 29.05.2022
20 - 40
Otto Mäkelä, Jyri Rajamäki
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)”
Opintojakso on tarkoitettu vain Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut -koulutuksen YAMK opiskelijoille.
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut (NYA3), Laurea Leppävaara
Laurea Leppävaara
5 op
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Ole tarvittaessa yhteydessä opintojakson vastuopettajaan.
Opintojakson kehittämistehtävän toimeksiantaja on työelämän yhteistyökumppani.
Opintojaksolla hyödynnetään ensisijaisesti kansainvälistä kirjallisuutta.
Työmäärän jakautuminen:
5 opintopistettä = 135 tuntia (1 op = 27 työtuntia)
• Lähiopetus = 21 tuntia
• Esitehtävä = 6 tuntia
• Oppimispäiväkirja = 60 tuntia
• Casetehtävä = 48 tuntia
Opiskelija osaa:
- analysoida, suunnitella ja kehittää liiketoimintamalleja
- ymmärtää dynaamisten kyvykkyyksien merkityksen johtamisen, suorituskyvyn ja organisaation selviytymisen kannalta
- ymmärtää ja soveltaa resilienssiajattelua (mm. kyberturvallisuus ja liiketoiminnan jatkuvuus) digitaalisten palvelujen
kontekstissa
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)