Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Lähiopetus
Kirjallisuus:
Häkli, J., Kallio, K. & Korkiamäki, R. (toim.) 2015. Myönteinen tunnistaminen. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura. Verkkojulkaisuja 90. http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/myonteinen_tunnistaminen.pdf
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus
Tenttimateriaali ilmoitetaan jakson toteutuksen alkaessa.
Muu oppimateriaali esitellään Optima -työtilassa.
Opintojakson sisällöt:
ammatillinen kohtaaminen ja minuus asiantuntijuudessa
dialogisuus ja dialogisen suhteen rakentaminen
ryhmät ja niiden ohjaus
erilaiset ohjaustyylit
osallisuus ja voimavarakeskeisyys yksilöiden ja ryhmien ohjauksessa
ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi
Suomi
01.01.2020 - 31.07.2020
25.11.2019 - 01.12.2019
20 - 50
Pihla Salemaa
Laurea Porvoo, sote
SSP2 Sosionomikoulutus, Laurea Porvoo
Laurea Porvoo
Hyväksytty/Hylätty
Toteutuksessa toteutetaan yhteistyötapahtuma yhdessä alueen työelämätoimijoiden kanssa.
Lähiopetus
Lähtötasotesti on pakollinen heti opintojen alussa omalla läppärillä kampuksella, paitsi koulusivistyskielenään ruotsia puhuvien ei tarvitse tulla ruotsin testiin, heille ei kirjata arvosanaa. Aiemmin yliopisto-/AMK-tutkinnon kielineen suorittaneiden ei myöskään tarvitse tehdä testiä.
Englanti
01.01.2020 - 31.07.2020
25.11.2019 - 01.12.2019
20 - 50
Sini Aalto-Friman
Laurea Porvoo, sote
SSP2 Sosionomikoulutus, Laurea Porvoo
Laurea Porvoo
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus
Way to Welfare, hanki heti kurssin alkuun.
Lähiopetusta kampuksella, läsnäolo 80%. Orientaatio pakollinen.
Englanti
01.01.2020 - 31.07.2020
25.11.2019 - 01.12.2019
20 - 40
Virtuaalihlö Porvoo , Sini Aalto-Friman
Laurea Porvoo, sote
SSP2 Sosionomikoulutus, Laurea Porvoo
Laurea Porvoo
H-5
Sovi AHOT/HOT orientaatiossa.
Ks. Pakki.
Kari Eklund
Lähiopetus
Lähiopetus, LbD-projekti
Opintojakson toteutuskuvaus julkaistaan opintojakson alkaessa
Arvioinnissa sovelletaan Laurean AMK-tutkinnon arviointikriteerejä
Suomi
01.01.2020 - 31.05.2020
25.11.2019 - 01.12.2019
20 - 50
Maire Antikainen, Kari Eklund, Pia Harju
Laurea Porvoo, sote
SSP2 Sosionomikoulutus, Laurea Porvoo
Laurea Porvoo
4 op
H-5
Pihla Salemaa
60% Lähiopetus, 40% Etäopetus
Oppimateriaali ja kirjallisuus esitellään Optimassa
Opinnot suoritetaan hyödyntäen lähiopetusta ja verkkoa (Optimatilaa).
Tarkempi opintojakson toteutuskuvaus julkaistaan opintojakson alkaessa.
Opintojaksolla on suositeltavaa osallistua kaikkiin lähiopetuspäiviin.
Opintojakso arvioidaan numeerisesti 1-5
Arvioinnissa itsearvioinnilla on tärkeä osuus.
Suomi
01.08.2019 - 31.12.2019
13.05.2019 - 26.05.2019
20 - 40
Pihla Salemaa
Laurea Porvoo, sote
SSP2 Sosionomikoulutus, Laurea Porvoo
Laurea Porvoo
3 op
2 op
H-5
Kaarina Marjanen
Lähiopetus
Ilmoitetaan Optimassa.
Opintojakson toteutuksessa hyödynnetään kokemuksellista oppimista, taiteen tuottamia elämyksiä, toiminnallisuutta sekä voimavaraistavia ja toiminnallisia menetelmiä taidelähtöisestä ymmärryksestä rakentaen. Ratkaisukeskeiset, dialogiset ja toiminnalliset mallit tukevat taitoa kohdata erilaisia asiakkaita. Taiteen avulla kohtaamisen ja dialogisen vuorovaikutuksen taidot syvenevät, ja taito heittäytyä paranee. Tämän myötä rohkeus astua uusiin tilanteisiin, heittäytyä ja selviytyä niistä vahvistuvat.
Opintojakso käynnistyy yhteisellä orientaatioluennolla sekä työpajoilla ja koostuu sen jälkeen seuraavista osista, joita seurataan jokaisen osan sisällä toteutuvan luovan oppimispäiväkirjan avulla:
1) Orientaatio ja taidelähtöiset/kokemukselliset työpajat (1,5 op)
2) Oppimispäiväkirja ja opintokäynti (1 op)
3) Päätösseminaari/ taiteellisen tuotoksen valmistaminen ja esittäminen (1,5 op)
4) Kotitentti: kirjallisuus ja teoria (1 op)
Oma suunta ja aktiivisuus luovat perustan saavutettaville oppimistuloksille. On suositeltavaa seurata omaa oppimisprosessia ja kokemuksia oppimispäiväkirjan (muistiinpanot, videot, valokuvat, piirrokset, runot, aforismit, äänitteet...) avulla. Opintojakson toteutuminen avautuu matkan varrella, etukäteen luotujen aikataulullisten raamien pohjalta. Näin halutaan myös luoda tilaa taiteellisten kokemusten myötä herääville ideoille ja kokemusten reflektoinnille. Kaikkia aistikanavia halutaan hyödyntää sekä oman oppimisen että asiakkaan kohtaamisen näkökulmista. Mitään aiempaa taidepohjaista tai luovaa osaamista ei tarvita.
Opiskelijan on seurattava oppimistapahtumia, jotka saattavat täydentyä ja päivittyä opintojakson kuluessa. Elämyksellisessä työskentelyssä oma osallistuminen on kaiken perusta: opintojakson tavoitteet eivät tule saavutetuksi esimerkiksi pelkän kirjallisuuden kautta.
Jokainen opiskelija kantaa vastuun ryhmän tuotoksesta osallistuen seminaariesitykseen ja kaikkiin yhdessä sovittuihin prosessin osiin. On myös tärkeää, että rakennamme ja jaamme kollektiivisesti taidepohjaisen esityksemme, joka on avoin yleisölle. Tentissä hyödyntämään kokonaisvaltaista kokemustasi opintojakson osista. Kokonaisuus sisältää taiteellisia elämyksiä, käytännön kokemuksia sekä pedagogiikkaa: luovia menetelmiä & asiakkaan kohtaamista. Teoreettinen tieto ja sen varmistava kotitentti syventävät oppimista.
Opintojakson tukena hyödynnetään MMD-tutkimushankkeen suunnitelmaa ja sen taustalla olevia teorioita (Marjanen 2018).
Ymmärrystä luodaan hyvinvoinnin rakenteista yksilöllisinä, kulttuurisina ja yhteiskunnallisina ilmiöinä. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista ja panostusta kaikkiin tehtäviin.
Ks. arviointikriteerit, vaativuustaso II
tämän opintojakson toteutusmalliin soveltaen
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf
1) Orientaatio ja taidelähtöiset/kokemukselliset työpajat (1,5 op) Hyväksytty/täydennettävä
2) Oppimispäiväkirja ja opintokäynti (1 op) Hyväksytty/täydennettävä
3) Päätösseminaari/ taiteellisen tuotoksen valmistaminen ja esittäminen (1,5 op) Ryhmäkohtainen arviointi 0-5
4) Kotitentti: kirjallisuus ja teoria (1 op) Yksilöllinen arviointi 0-5
Suomi
01.01.2020 - 31.07.2020
25.11.2019 - 01.12.2019
20 - 50
Maija-Leena Kukkonen, Paula Väliaho, Erja Annola, Kaarina Marjanen, Hannele Pulkamo
Laurea Porvoo, sote
SSP2 Sosionomikoulutus, Laurea Porvoo
Laurea Porvoo
2 op
H-5
Opintojakson toteutuksessa hyödynnetään MMD-tutkimushankkeen teoreettisia ja menetelmällisiä ajatusmalleja.
LbD toteutuu yleisölle ja yhteistyökumppaneille avoimena taidepohjaisena tapahtumana.
Orientaatio 13.1.2020 (pakollinen osallistuminen)
Päätösseminaari/taiteellisen tuotoksen esitys 7.4.2020 (kp)
Kotitentti: palautuspäivä 21.4.2020
Huom. osallistuminen kaikkiin työpajoihin ohjeen mukaan on edellytys opintojakson suorittamiselle.
1) Orientaatio ja taidelähtöiset/kokemukselliset työpajat (1,5 op)
2) Oppimispäiväkirja ja opintokäynti (1 op)
3) Päätösseminaari/ taiteellisen tuotoksen valmistaminen ja esittäminen (1,5 op)
4) Kotitentti: kirjallisuus ja teoria (1 op)
Kotitentti:
ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Päätösseminaari/taiteellinen tuotos:
- kuvata oman taiteellisen toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- ilmaisee taiteellista osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Kotitentti: ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Päätösseminaari/taiteellinen tuotos:
- edistää toiminnallaan ryhmän taiteellista ja vastuullista työskentelyotetta
- ilmaisee oman taiteellisen osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Kotitentti: ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Päätösseminaari/taiteellinen tuotos:
- arvioida ja kehittää ryhmän taiteellista ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida taiteellisen osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Kaarina Marjanen
Lähiopetus
Yhteinen materiaali ilmoitetaan opintojakson käynnistyessä. Lisäksi omaan teemaan sisältyvät materiaalit, joihin saa tukea tiedonhaun pajoissa ja oman ohjaajan kautta
Opinnäytetyökokonaisuuteen kuuluvat
- opinnäytetorit sote-yhteistyössä, joissa voi mm. tutustua hankemahdollisuuksiin ja työelämän edustajien ideoihin sekä ohjaavien lehtoreiden näkemyksiin
- aiheanalyysin tuottaminen (1 sivu Linkissä annettujen ohjeiden mukaisesti).
- HUOM. Palauta aiheanalyysisi viimeistään opinnäyteinfossa ilmoitettuun päivämäärään mennessä Optiman kansioon R0045/toteutuksen koodi
- Aiheanalyysin pohjalta kirjoitetaan opinnäytesuunnitelma, joka esitellään sekä harjoitus-opponoidaan omassa opinnäyteryhmässä, ja sen hyväksyy työlle määritetty ohjaaja.
HUOM: osallistuminen opinnäytetorille ja aiheanalyysin palauttaminen ohjeiden mukaan on edellytyksenä opinnäyteryhmiin osallistumiselle.
Opinnäyteryhmät: kokoontumiset lukujärjestyksessä ilmoitettujen aikataulujen mukaisesti kevään 2020 aikana (ryhmäkokoontumisia vielä syksyllä 2020)
- ryhmät muodostetaan aiheanalyysien perusteella teemoitellen
- opinnäytesuunnitelman esittely opinnäyteryhmässä hyväksytysti
- harjoitus-opponointitehtävät
- työn käynnistäminen ohjaajan ohjeen mukaisesti
- keskustelut vertaisryhmässä ja ohjaajan kanssa
- työkohtaiset ohjaukset lisäksi tarpeen mukaan, erikseen sopien
Julkaisuseminaari (osallistuminen kahteen päivään), ks. tarkemmin Optimatilasta Opinnäytetyöskentely Hyvinkää:
- osallistuminen julkaisuseminaareihin (väh. 1) ennen oman työn esittelyä
- oman valmiin työn esittely ja toisen opponointi ohjaajan myöntämän luvan perusteella
Lisäksi työpajat:
- kirjoittamisen pajat; osallistuminen kolmeen annettujen teemojen pohjalta valiten
- tiedonhaun pajat; osallistuminen kahteen pajaan (suositus: työn alkuvaiheessa ja fokuksen tarkennuttua)
Työn valmistuttua prosessi päättyy kypsyysnäytteen kirjoittamiseen. Valmiin työn plagiaatti-tarkastus Urkundissa ennen sen julkaisemista Theseuksessa. HUOM. Julkaisuseminaariin osallistuminen edellyttää ohjaajan hyväksyntää työn esittelylle.
Opinnäytetyöprosessissa sinun oletetaan osoittavan aloitteellisuutta sekä kykyä itsenäiseen ajatteluun ja toimintaan.
Opinnäytetyön arvioinnissa huomioidaan seuraavat kolme tekijää:
1. Opinnäytetyöprosessin toteutus
2. Opinnäytetyön tuotos
3. Prosessista kirjoitettu raportti
Opinnäytetyön arvioinnin ulottuvuudet ovat työelämän kehittäminen, innovatiivisuus ja luovuus sekä tutkimuksellisuus ja toteutus.
Valmiin opinnäytetyöraportin arvioi kaksi arvioijaa, joista toinen voi olla ohjaus-prosessin ulkopuolinen, esimerkiksi kieliasun tarkistaja. Arvioijat kirjoittavat yhteisen lausunnon ja molemmat allekirjoittavat sen. Jos olet tehnyt opinnäytetyön parin tai useamman opiskelijan kanssa, kukin opiskelija arvioidaan erikseen.
Mikäli olet tyytymätön valmiin opinnäytetyön arviointiin, on sinulla oikeus valittaa arvioinnista tutkintolautakunnalle. Ensisijaisesti arvioinnin perusteluista tulee keskustella arvioijien kanssa prosessiin kuuluvien arviointikeskusteluiden yhteydessä.
Lisätietoja: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Laurean%20opinn%c3%a4ytety%c3%b6ohje.pdf
Suomi
01.01.2020 - 31.12.2020
25.11.2019 - 01.12.2019
Kaarina Marjanen, Paul Dickinson
C-yksikössä Porvoon ja Lohjan opiskelijoiden opinnäytetyön ryhmäohjaus, sekä opinnäyteinfo ja -tori, toteutuvat ilmoittautumisten määrästä riippuen joko Hyvinkäällä tai omalla kotikampuksella. Julkaisuseminaarit toteutuvat Hyvinkäällä. Porvoon ja Lohjan yksiköissä opiskelijoiden on siis varauduttava mahdollisiin Hyvinkäällä käynteihin.
Tiedonhankinnan ja kirjoittamisen pajoihin voi osallistua millä tahansa kampuksella, olemalla asiasta etukäteen yhteydessä ko. lehtoriin.
Opinnäytetyön tekijän on oltava opintojensa loppuvaiheessa. Edellytyksenä osallistumiselle on hyväksytty suoritus tutkimusmenetelmä-opinnoista, tai viimeistäänkin niiden suorittaminen opinnäytetyötä käynnistettäessä.
Laurea Porvoo, sote
SSP2 Sosionomikoulutus, Laurea Porvoo, SSF2 Sosionomikoulutus, Laurea Lohja, SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Porvoo
15 op
H-5
Opinnäytetyöltä toivotaan vahvaa työelämäyhteistyötä.
Opinnäytetori-/infopäivä; julkaisuseminaari-aikataulut Hyvinkää Opinnäytetyö -Optima -tilassa.
Opinnäytetyö toteutetaan opiskelijan yksilöllisesti, mutta ohjatusti suunnitellun aikataulun pohjalta.
1) suunnittelu 5 op
2) toteutus 5 op
3) julkaisu 5 op
ks. opinnäytetyön arviointikriteerit https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Laurean%20opinn%c3%a4ytety%c3%b6ohje.pdf
ks. opinnäytetyön arviointikriteerit https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Laurean%20opinn%c3%a4ytety%c3%b6ohje.pdf
ks. opinnäytetyön arviointikriteerit https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Laurean%20opinn%c3%a4ytety%c3%b6ohje.pdf
ks. opinnäytetyön arviointikriteerit https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Laurean%20opinn%c3%a4ytety%c3%b6ohje.pdf
Lähiopetus
Opetusmateriaali OPTIMAtoteutuksena
Lähi- ja itsenäinen opiskelu, Tutor- ja HOPS.ohjaus.
Arviointi hylätty/hyväksytty. Kakso arviointiosaa, joista ensimmäinen suoritetaan keväällä, toinen syksyllä. Arviointi perustuu oppimistehtäviin ja ohjauskeskusteluihin.
Arvioinnissa sovelletaan Laurean AMK-tutkinnon arviointikehikko (taso I)
Suomi
01.01.2020 - 31.12.2020
25.11.2019 - 01.12.2019
20 - 50
Kari Eklund
Laurea Porvoo, sote
SSP2 Sosionomikoulutus, Laurea Porvoo
Laurea Porvoo
Hyväksytty/Hylätty
Merkitty opintojakson aikatauluun. Ohjaukset sovitaan tutoropettajan kanssa joko henkilö- tai tiimikohtaisesti.
Opintojakso toteutuu yhden lukuvuoden aikana. Osa 1 keväällä 2020, osa 2 syksyllä 2020.
Lilja Palo
Lähiopetus
Suomi
01.01.2020 - 31.07.2020
25.11.2019 - 01.12.2019
20 - 50
Pihla Salemaa, Virtuaalihlö Porvoo , Lilja Palo, Monika Cseh, Anja Mertanen
Laurea Porvoo, sote
SSP2 Sosionomikoulutus, Laurea Porvoo
Laurea Porvoo
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus
Suomi
07.01.2020 - 31.05.2020
25.11.2019 - 08.12.2019
Sini Aalto-Friman
Laurea Porvoo, sote
SSP2 Sosionomikoulutus, Laurea Porvoo
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus
Tarkennetaan opintojakson alkaessa
Lähiopetus, itsenäinen opiskelu
Opintojakson arvioinnissa sovelletaan Laurean AMK-tutkintojen arviointokriteerejä.
Suomi
01.01.2020 - 31.03.2020
25.11.2019 - 01.12.2019
20 - 50
Kari Eklund
Laurea Porvoo, sote
SSP2 Sosionomikoulutus, Laurea Porvoo
Laurea Porvoo
H-5
Kari Eklund
Lähiopetus
Julkaistaan opintojaksokuvauksessa opintojen alkaessa
Lähiopetus, monimuoto.
Opintojakson arvioinnissa sovelletaan Laurean AMK-tutkintojen arviointikehystä
Suomi
01.01.2020 - 01.05.2020
25.11.2019 - 01.12.2019
20 - 50
Pihla Salemaa, Kari Eklund
Laurea Porvoo, sote
SSP2 Sosionomikoulutus, Laurea Porvoo
Laurea Porvoo
3 op
H-5
Vuokko Pohjanoksa
50% Lähiopetus, 50% Etäopetus
Opintojaksossa on kontaktiopetusta ja verkko-opetusta.
Laurean arviointikriteerit / vaativuustaso I
Suomi
19.08.2019 - 20.12.2019
13.05.2019 - 26.05.2019
20 - 40
Paula Väliaho, Vuokko Pohjanoksa, Irma Pahlman
Laurea Porvoo, sote
SSP2 Sosionomikoulutus, Laurea Porvoo
Laurea Porvoo
5 op
H-5
1. Sosiaalioikeudellinen osaaminen:
Opetus ja oppimistehtävät 2 op
Tentti 3 op
2. Hyvinvointivaltion ja sosiaaliturvan muutos
Perhetehtävä 3 op
Hyvinvointivaltion nykytila ja haasteet, kirjallisuuspiiri 2 op
Lähiopetus
Suomi
01.01.2020 - 31.07.2020
25.11.2019 - 01.12.2019
20 - 50
Kaarina Marjanen, Teppo Leppälahti
Laurea Porvoo, sote
SSP2 Sosionomikoulutus, Laurea Porvoo
Laurea Porvoo
Hyväksytty/Hylätty
Maire Antikainen
Lähiopetus
ks. tehtäväohjeistus
Opiskelija hankkii itse sosiaalialan työn yleistä tutkivan kehittämisen kirjallisuutta ja omaa työtehtäväänsä jäsentävää kirjallisuutta (huom. lähdekriittisyys).
Harjoittelu tehdään sosiaalialan erilaisissa toimintaympäristöissä.
Arviointi kohdistuu ensisijaisesti opintojakson tavoitteiden toteutumiseen, joiden toteutumista tulee tarkastella tavoitekohtaisesti. Ks. Laurean arviointikriteerit. Lisäksi arvioinnissa otetaan huomioon työelämäosaamisen perusteet.
Harjoittelu arvioidaan asteikolla Hyväksytty/Hylätty.
Harjoittelun hyväksytty suorittaminen edellyttää seuraavaa:
1. Opiskelija osallistuu vastuullisesti harjoittelupaikan toimintaan.
2. Opiskelija tekee asianmukaisesti oppimistehtävät.
3. Opiskelija osallistuu harjoitteluun liittyviin ohjaustilanteisiin.
4. Poissaolot harjoittelusta eivät ole estäneet oppimistavoitteiden saavuttamista.
Harjoittelun ohjaukseen liittyy alkuinfo,opiskelusuunnitelman käsittely, ohjaustapaaminen sekä palaute- ja arviointikeskustelu. Edellä mainituissa tapaamisissa on opiskelijalla läsnäolovelvollisuus.
Suomi
01.01.2020 - 31.12.2020
25.11.2019 - 01.12.2020
Maire Antikainen, Pihla Salemaa, Sari Heikkinen, Paula Väliaho, Kari Eklund, Kaarina Marjanen, Pia Harju, Hannele Pulkamo
Laurea Hyvinkää, sote
SSP2 Sosionomikoulutus, Laurea Porvoo, SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Porvoo
15 op
Hyväksytty/Hylätty
Harjoitteluun lähtiessäsi opiskelijana huolehdi, että olet perehtynyt riittävästi harjoittelun ohjeisiin, tavoitteisiin ja tehtäviin.
Harjoittelun aikana ohjaava opettaja sopii ohjauskäytännöistä ja -ajoista.
HARJOITTELUN SPARRAUKSET keväällä 2020 / ZOOM https://laurea.zoom.us/my/mairenantikainen
Pidän kuhunkin harjoitteluun lähteville ZOOM-ohjauksen, jossa käydään läpi ko. harjoittelun tavoitteita ja tehtäviä ja muita harjoittelun toteuttamiseen liittyviä kysymyksiänne. Osallistuminen vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. ZOOM-ajat ovat:
V1381 ja V1537: 15.1.2020 klo 11.30-12.30
REFLEKTIOTAPAAMISET (vapaahtoinen, mutta suositeltava osallistuminen) ovat osa harjoittelua. Niiden tarkoituksena on tukea opiskelijan ammatillista kasvua harjoittelujen yhteydessä ja palvella muuta harjoittelun ohjausta. Niissä yhdistyvät harjoittelun orientaatio, välitapaaminen ja loppuvaiheen kokemusten purku. Nämä tapaamiset ovat osa harjoitteluaikaa (kirjattava työaikaseurantaan). Ks. Optima.
1.4. klo 12.30-15.45 Hyvinkää
8.4. klo 12.30-15.45 Lohja
22.4. klo 12.30-15.45 Porvoo
Harjoittelun päätyttyä ja kun olet siitä raportoinut, sovi ohjaajasi kanssa palautekeskustelusta.
Näihin tapaamisiin käytetty aika on osa harjoitteluun resurssoitua aikaa (merkittävä työaikaseurantaan).
Työssäoppimisaika noudattelee harjoittelupaikassa noudatettavaa työaikaa niin, että opiskelija saa mahdollisimman kattavan kuvan harjoittelupaikassa tehtävästä työstä.
Kokonaisharjoitteluaika on 15 op (400 h). Opiskelijan viikoittainen työssäoppimisaika on 40 tuntia. Tämä sisältää työpaikalla tapahtuvan harjoittelun ja oppimistehtävät,tutustumisen harjoittelupaikan yhteistyökumppaneihin sekä harjoitteluun liittyvät opintokäynnit (esim. toisen opiskelijan harjoittelupaikkaan). Käytännöllisen työn osuuteen lasketaan myös ohjaustilanteet ja palautekeskustelut. Harjoittelun aikana muihin opintojaksoihin osallistuminen on mahdollista, mutta niihin käytetty aika on korvattava. Jos työssäoppimisaika ei toteudu 40 tuntina/ viikko, opiskelija huolehtii opintopistemukaisen työmäärän toteutumisen. Tällöin on hyvä täyttää työaikaseurantaa (lomake Optimassa).
15 op harjoittelussa oppimistehtäviin käytetään yhden opintopisteen suorittamista vastaava aika (27 h). Tämän ajan toteuttamisesta opiskelija sopii harjoittelupaikan ohjaajana kanssa.
Laurean arviointikriteerit, vaativuustaso II
Maire Antikainen
Lähiopetus
Opiskelija hankkii itse sosiaalialan työn yleistä tutkivan kehittämisen kirjallisuutta ja omaa työtehtäväänsä jäsentävää kirjallisuutta (huom. lähdekriittisyys).
Harjoittelu tehdään varhaiskasvatuksen (päiväkodit) toimintaympäristöissä.
Arviointi kohdistuu ensisijaisesti opintojakson tavoitteiden toteutumiseen, joiden toteutumista tulee tarkastella tavoitekohtaisesti. Ks. Laurean arviointikriteerit. Lisäksi arvioinnissa otetaan huomioon työelämäosaamisen perusteet.
Harjoittelu arvioidaan asteikolla Hyväksytty/Hylätty.
Harjoittelun hyväksytty suorittaminen edellyttää seuraavaa:
1. Opiskelija osallistuu vastuullisesti harjoittelupaikan toimintaan.
2. Opiskelija tekee asianmukaisesti oppimistehtävät.
3. Opiskelija osallistuu harjoitteluun liittyviin ohjaustilanteisiin.
4. Poissaolot harjoittelusta eivät ole estäneet oppimistavoitteiden saavuttamista.
Harjoittelun ohjaukseen liittyy alkuinfo,opiskelusuunnitelman käsittely, ohjaustapaaminen sekä palaute- ja arviointikeskustelu. Edellä mainituissa tapaamisissa on opiskelijalla läsnäolovelvollisuus.
Suomi
01.01.2020 - 31.12.2020
25.11.2019 - 31.10.2020
Maire Antikainen, Paula Väliaho, Kaarina Marjanen, Vuokko Pohjanoksa, Hannele Pulkamo
Laurea Hyvinkää, sote
SSP2 Sosionomikoulutus, Laurea Porvoo, SSB2 Sosionomikoulutus, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
15 op
Hyväksytty/Hylätty
Harjoitteluun lähtiessäsi opiskelijana huolehdi, että olet perehtynyt riittävästi harjoittelun ohjeisiin, tavoitteisiin ja tehtäviin.
Harjoittelun aikana ohjaava opettaja sopii ohjauskäytännöistä ja -ajoista.
HARJOITTELUN SPARRAUKSET keväällä 2020 / ZOOM https://laurea.zoom.us/my/mairenantikainen
Pidän kuhunkin harjoitteluun lähteville ZOOM-ohjauksen, jossa käydään läpi ko. harjoittelun tavoitteita ja tehtäviä ja muita harjoittelun toteuttamiseen liittyviä kysymyksiänne. Osallistuminen vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. ZOOM-ajat ovat:
V1381 ja V1537: 15.1.2020 klo 11.30-12.30
REFLEKTIOTAPAAMISET (vapaahtoinen, mutta suositeltava osallistuminen) ovat osa harjoittelua. Niiden tarkoituksena on tukea opiskelijan ammatillista kasvua harjoittelujen yhteydessä ja palvella muuta harjoittelun ohjausta. Niissä yhdistyvät harjoittelun orientaatio, välitapaaminen ja loppuvaiheen kokemusten purku. Nämä tapaamiset ovat osa harjoitteluaikaa (kirjattava työaikaseurantaan). Ks. Optima.
1.4. klo 12.30-15.45 Hyvinkää
8.4. klo 12.30-15.45 Lohja
22.4. klo 12.30-15.45 Porvoo
Harjoittelun päätyttyä ja kun olet siitä raportoinut, sovi ohjaajasi kanssa palautekeskustelusta.
Näihin tapaamisiin käytetty aika on osa harjoitteluun resurssoitua aikaa (merkittävä työaikaseurantaan).
Työssäoppimisaika noudattelee harjoittelupaikassa noudatettavaa työaikaa niin, että opiskelija saa mahdollisimman kattavan kuvan harjoittelupaikassa tehtävästä työstä.
Kokonaisharjoitteluaika on 15 op (400 h). Opiskelijan viikoittainen työssäoppimisaika on 40 tuntia. Tämä sisältää työpaikalla tapahtuvan harjoittelun ja oppimistehtävät,tutustumisen harjoittelupaikan yhteistyökumppaneihin sekä harjoitteluun liittyvät opintokäynnit (esim. toisen opiskelijan harjoittelupaikkaan). Käytännöllisen työn osuuteen lasketaan myös ohjaustilanteet ja palautekeskustelut. Harjoittelun aikana muihin opintojaksoihin osallistuminen on mahdollista, mutta niihin käytetty aika on korvattava. Jos työssäoppimisaika ei toteudu 40 tuntina/ viikko, opiskelija huolehtii opintopistemukaisen työmäärän toteutumisen. Tällöin on hyvä täyttää työaikaseurantaa (lomake Optimassa).
15 op harjoittelussa oppimistehtäviin käytetään yhden opintopisteen suorittamista vastaava aika (27 h). Tämän ajan toteuttamisesta opiskelija sopii harjoittelupaikan ohjaajana kanssa.
Laurean arviointikriteerit, vaativuustaso II
Kari Eklund
Etäopetus
Oppimateriaali OPTIMASSA
Verkko-opetus,OPTIMA-toteutus, tutor- ja HOPS-ohjaus
Arviointi: Hyväksytty-hylätty.
Suomi
01.01.2020 - 31.07.2020
25.11.2019 - 01.12.2019
0 - 40
Kari Eklund
Laurea Porvoo, sote
SSP2 Sosionomikoulutus, Laurea Porvoo
Laurea Porvoo
1 op
Hyväksytty/Hylätty
Opintijakson laajuu on 1 opintopiste. Opintojaksoon liittyy OPTIMAssa olevia oppimistehtäviä sekä kaksi ohjausistuntoa tutoropettajan kanssa. Toinen ohjaus tapahtuu opiskelijan suoritettua tutkintoon liittyvät muut opinnot (valmistumiskeskustelu).
Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää opettajan kanssa sovittujen oppimistehtävien suorittamista ja näissä osoitettua hyvää osoitettua hyvää osaamista.
Hannele Pulkamo
60% Lähiopetus, 40% Etäopetus
Johtajuus -osiossa tentitään ryhmätenttinä kirja:
Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (toim.) 2017. Sosiaali- ja terveysjohtaminen. 3. painos. Helsinki: Sanoma.
Muu oppimateriaali ja kirjallisuus esitellään Optima -työtilassa.
Vastuullinen johtaminen työyhteisössä opintojakso toteutus jakaantuu seuraaviin kokonaisuuksiin:
1. Työnantajan lakisääteiset tehtävät
• lait johtamisen tukena
• työsuojelu- ja työhyvinvointi
Toteutus: verkko-opinnot 27 h
2. Johtajuus
• johtajuuden eri muodot
• asioiden ja ihmisten johtaminen
• henkilöstöjohtaminen
• lähijohtaminen
• arvot johtamisessa
Toteutus: lähiopetus 22 h, itsenäinen opiskelu 27 h, verkko-opinnot 5 h
3. Monialaisen ja monikulttuurisen työn johtaminen
• monialaisen työyhteisön johtaminen
• verkostotyön johtaminen
• monikulttuurisuuden huomiointi johtamisessa
Toteutus: lähiopetus 5 h, itsenäinen opiskelu 10 h, verkko-opinnot 12 h
4. Itsensä johtaminen
• itsensä johtamisessa kehittyminen
• oma johtamistyyli
Toteutus: lähiopetus 1 h (orientaatio), itsenäinen opiskelu 16 h, verkko-opinnot 10 h
Arviointi perustuu Laurean amk-opiskelijan osaamisen arviointikehikkoon, vaativuustaso II.
Arviointikokonaisuudet ovat seuraavat:
1. Työnantajan lakisääteiset tehtävät: verkkotehtävät H-5 25%
2. Johtajuus:, Ryhmätentti H-5 25%
3. Monialaisen ja monikulttuurisen työn johtaminen: haastattelutehtävä H-5 25%
4. Itsensä johtaminen: Omat tavoitteet -tehtävä hyv/hyl 0% Henkilökohtainen hyvinvointisuunnitelma ja sen toteuttaminen H- 5 25%, oman osaamisen kehittyminen -tehtävä hyv/hyl 0%
Suomi
02.09.2019 - 20.12.2019
13.05.2019 - 26.05.2019
20 - 40
Heikki Ruuskanen, Irene Väkevä-Harjula, Hannele Pulkamo
Laurea Porvoo, sote
SSP2 Sosionomikoulutus, Laurea Porvoo
Laurea Porvoo
1 op
2 op
H-5
Monialaisen ja monikulttuurisen työn johtaminen -tehtävä ja työnantajan lakisääteiset tehtävät yht. 1 op.
2.9.2019 Orientaatio, opintojakso aloitus (läsnäolovelvollisuus).
14.10.2019 Ryhmätentti (läsnäolovelvollisuus)
25.11.2019 Monialainen ja monikulttuurinen johtaminen (oppimistehtävien esittelyt, läsnäolovelvollisuus)
Opintojakson kokonaisuudet jaksottuvat seuraavasti:
1. Työnantajan lakisääteiset tehtävät : verkko-opinnot 2.9. – 20.10.2019
2. Johtajuus: lähiopetus, itsenäinen opiskelu ja verkko-opinnot 2.9. – 4.11.2019
3. Monialaisen ja monikulttuurisen työn johtaminen: lähiopetus, itsenäinen opiskelu ja verkko-opinnot 2.9. – 25.11.2019
4. Itsensä johtaminen: lähiopetus, itsenäinen opiskelu ja verkko-opinnot ajalla 2.9. – 20.12.2019
Pia Harju
Lähiopetus
www.nystartup.fi
Opintojakso on integroitu yhteen innovatiivisen kehittämisen -opintojakson kanssa. Opintojakso tarjoaa pohjan omien ideoiden ja liiketoiminnassa tarvittavien taitojen kehittämiseen. Opintojaksolla käydään läpi yrityksen perustamisprosessi ja alkuvaiheen toiminnan suunnittelu.
Opintojakso toteutetaan Ny Start Up- mallin mukaisesti, joka perustuu monipuolisesti tuettuun itsenäiseen työskentelyyn. Opintojakson orientaatiopäivässä ja seminaaripäivässä läsnäolo on välttämätön sekä kahdessa tiimitapaamisessa. Tiimitapaamisiin toivotaan vahvaa osallisuutta, jotta liikeidean työstäminen tiimeiltä sujuisi jouhevasti.
Opintojaksojen suorittaminen edellyttää osallistumista pakollisiin lähipäiviin, välitehtävien suorittamista sekä aktiivista osallistumista oman tiimin liike-idean kehittämiseen. Seminaaripäivässä esitellään oma liike-idea/yritys.
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tavoitteiden saavuttamista, tiimitapaamisiin osallistumista, seminaaripäivään osallistumista sekä opintojaksoon liittyvien tehtävien tekemistä hyväksytysti.
Suomi
01.08.2019 - 31.12.2019
13.05.2019 - 26.05.2019
20 - 40
Pia Harju
Opintojakson alkaessa tarkemmat aikataulut ja sisällöt tulevat pakkiin.
Laurea Porvoo, sote
SSP2 Sosionomikoulutus, Laurea Porvoo
Laurea Porvoo
Hyväksytty/Hylätty
Pakolliset länäolopäivät tällä toteutuksella ovat 26.8, 30.9, 11.11 ja 9.12.
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on keskimäärin 135 työtuntia, joka koostuu orientaatiopäivästä, tiimitapaamisista,seminaaripäivästä sekä itsenäisestä työskentelystä.
Opintojakso sisältää oman liike-idean työstämistä, tiimitapaamisten yhteydessä sovittujen tehtävien tekemistä sekä liikeidean/mahdollisen perustetun yrityksen esittelemistä seminaaripäivässä erikseen sovitun loppuraportin/liiketoimintasuunnitelman pohjalta.
Hylätty suoritus edellyttää, että opintojakson tavoitteita ei saavuteta, opintojakson tiimipäiviin ja seminaaripäivään ei osallistuta sekä opintojaksoon liittyviä tehtäviä ei ole suoritettu .
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tavoitteiden saavuttamista, tiimitapaamisiin osallistumista, seminaaripäivään osallistumista ja siellä oman liikeidean/mahdollisen perustetun yrityksen esittelemistä sekä opintojaksoon liittyvien tehtävien tekemistä hyväksytysti.
Sari Heikkinen
Lähiopetus
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
11.05.2020 - 17.05.2020
20 - 50
Sari Heikkinen
Laurea Porvoo, sote
SSP2 Sosionomikoulutus, Laurea Porvoo
Laurea Porvoo
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
11.05.2020 - 17.05.2020
20 - 50
Vuokko Pohjanoksa, Virtuaalihenkilö Porvoo sairaanhoitajakoulutus lehtori , Irma Pahlman
Laurea Porvoo, sote
SSP2 Sosionomikoulutus, Laurea Porvoo
Laurea Porvoo
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
11.05.2020 - 17.05.2020
20 - 50
Paula Väliaho
Laurea Porvoo, sote
SSP2 Sosionomikoulutus, Laurea Porvoo
Laurea Porvoo
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus
Flexsocial, hanki kirja jo ensimmäiselle kerralle.
Lähiopetuksen läsnäolovelvoite 80%, orientaatio pakollinen. Itsenäistä opiskelua verkossa.
01.08.2020 - 31.12.2020
11.05.2020 - 17.05.2020
20 - 40
Virtuaalihlö Porvoo
Laurea Porvoo, sote
SSP2 Sosionomikoulutus, Laurea Porvoo
Laurea Porvoo
H-5
Sovi AHOT/HOT orientaatiossa.
Hannele Pulkamo
Lähiopetus
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
11.05.2020 - 17.05.2020
20 - 55
Heikki Ruuskanen, Irene Väkevä-Harjula, Hannele Pulkamo
Laurea Porvoo, sote
SSP2 Sosionomikoulutus, Laurea Porvoo
Laurea Porvoo
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
11.05.2020 - 17.05.2020
20 - 50
Pia Harju
Laurea Porvoo, sote
SSP2 Sosionomikoulutus, Laurea Porvoo
Laurea Porvoo
Hyväksytty/Hylätty