Kari Halme
Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Kari Halme
Lähiopetus
Osaamisen kehittämisen tavoite on, että opiskelija osaa
- kehittää asiakaslähtöisiä liiketoimintamalleja ja –prosesseja
- kehittää asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluja
- valita oikeat markkinointitoimenpiteet eri kohderyhmille
- käynnistää liiketoimintaa ja perustaa yrityksen
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Opiskelijan tulee tarvittaessa ”täydentää projektiin liittyviä tehtäviä tai suorituksia kunnes projekti on hyväksytysti suoritettu.” (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Suomi
14.01.2021 - 20.05.2021
23.11.2020 - 29.11.2020
20 - 50
Tiina Leppäniemi, Kari Halme, Petri Oikkonen, Mikko Karppanen, Tiina Turku
Laurea Tikkurila, liko
Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen
Laurea Tikkurila
10 op
H-5
Kari Halme
50% Lähiopetus, 50% Etäopetus
Oppimisympäristössä nimetty materiaali.
Projekti toteutetaan Tikkurilan kampuksella.
Osaamisen kehittämisen tavoite on, että opiskelija osaa
- arvioida asiakaslähtöisen toiminnan edellytyksiä, erilaisia asiakastarpeita ja -ratkaisuja
- toimia yrittäjämäisesti ja asiakaslähtöisesti
- toimia projekteissa ja projektiryhmän jäsenenä oma-aloitteisesti, vastuullisesti, tietoturvallisesti sekä tavoitteellisesti työvälineitä hyödyntäen
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytysti opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Suomi
17.08.2020 - 18.12.2020
18.05.2020 - 24.05.2020
20 - 45
Petri Oikkonen, Mikko Karppanen
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019).”
Laurea Tikkurila, liko
Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen
Laurea Tikkurila
10 op
5 op
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Pakissa olevan aikataulun mukaisesti.
1 opintopiste vastaa keskimäärin 26 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Opintojakson hyväksytyn suorituksen vaatimukset eivät täyty.
1-2
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
3-4
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
5
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa eettiset näkökulmat huomioiden
Opintojakson hyväksytyn suorituksen vaatimukset eivät täyty.
Kari Halme
50% Lähiopetus, 50% Etäopetus
Oppimisympäristössä nimetty materiaali.
Projekti toteutetaan Tikkurilan kampuksella.
Osaamisen kehittämisen tavoite on, että opiskelija osaa
- arvioida asiakaslähtöisen toiminnan edellytyksiä, erilaisia asiakastarpeita ja -ratkaisuja
- toimia yrittäjämäisesti ja asiakaslähtöisesti
- toimia projekteissa ja projektiryhmän jäsenenä oma-aloitteisesti, vastuullisesti, tietoturvallisesti sekä tavoitteellisesti työvälineitä hyödyntäen
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytysti opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Suomi
13.01.2021 - 12.05.2021
23.11.2020 - 29.11.2020
20 - 60
Elina Wainio, Mikko Karppanen, Tiina Turku, Marika Mäki
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019).”
Laurea Tikkurila, liko
Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen
Laurea Tikkurila
10 op
5 op
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Pakissa olevan aikataulun mukaisesti.
1 opintopiste vastaa keskimäärin 26 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
1-2
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
3-4
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
5
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa eettiset näkökulmat huomioiden
Annemari Kuhmonen
47% Lähiopetus, 53% Etäopetus
Projektin aihepiiriin tarvittava lähdeaineisto, valitaan projektissa erikseen projektin toimeksiannon jälkeen.
Toteutustapa: Projekti suoritetaan P2P-opiskelijaprojektina yhteistyössä työelämän kumppanin kanssa.
Nuorten talousosaamisen kehittämiseen tarkoitettujen menetelmien, työkalujen ja oppiaineistojen, käytäntöjen ja mallien vertailu (mm. Finanssiala ry, Pörssisäätiö, Takuusäätiö, Nuori yrittäjyys, Talous ja Nuoret TAT, Marttaliitto, Nuorten Akatemia, pankit) sekä selvitys kestävästä rahoituksesta ja vastuullisesta sijoittamisesta. Uuden digitaalisen alustan oppisisältöjen innovointi, painopisteenä kestävä talousosaaminen. Tässä projektissa työskennellään ketterän projektityön (agile) mallilla ja testataan ideoita design sprinteissä. Projekti liittyy Sustainable Financial Literacy -hankkeeseen (Erasmus+).
Projektista voi saada osaamista ja opintopisteitä myös muihin moduuleihin: LY, PJ, AM.
Projekti sopii monimuoto-opiskelijoille.
Jos opiskelijapaikat tässä projektissa täyttyvät, opiskelija voi hakea jälki-ilmoittautumisessa niihin projekteihin, joissa on vielä tilaa. Laurea pidättää oikeuden muutoksiin.
Arviointiin perehdytään projektin alkaessa. Voit perehtyä etukäteen arviointidokumentteihin MS Project Onlinen kohdasssa "Yhteiset asiakirjat".
Suomi
01.01.2021 - 31.07.2021
07.12.2020 - 31.12.2020
7 - 7
Annemari Kuhmonen
Laurea Hyvinkää, liko
Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen, HLBP Liiketalouden koulutusohjelma, Peer to Peer, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
15 op
8 op
Hyväksytty/Hylätty
Opiskelija käyttää projektiin työaikaa yhteensä n. 16 tuntia viikossa eli tiimityöskentelyyn n. 8 h ja itsenäiseen työskentelyyn n. 8 h viikossa.
Kari Halme
67% Lähiopetus, 33% Etäopetus
Learning is executed in projects in collaboration with local companies and authorities. Google Digital Carage Certificate makes up one third of the course.
Course consists of lectures and project work. Please refer to schedule in Tuudo.
Englanti
02.09.2020 - 10.12.2020
18.05.2020 - 24.05.2020
20 - 45
Elina Wainio, Kari Halme, Tiina Turku
Laurea Tikkurila, liko
Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen
Laurea Tikkurila
10 op
5 op
H-5
Annemari Kuhmonen
47% Lähiopetus, 53% Etäopetus
Projektin aihepiiriin tarvittava lähdeaineisto, valitaan projektissa erikseen projektin toimeksiannon jälkeen.
Toteutustapa: Projekti suoritetaan P2P-opiskelijaprojektina yhteistyössä työelämän kumppanin kanssa.
Projektin sisältö: Finanssialan kehittämisprojekti: Digitaalisen alustan kehitystyö. Aihe tarkentuu tammikuussa. Julkisen digitaalisen alustan tärkeys jatkuvan oppimisen tueksi on nostettu yhdeksi Finanssiala ry:n tärkeäksi eli ns. timanttihankkeeksi sekä Finanssityö ja osaaminen -toimikunnan koulutuspoliittiseksi tavoitteeksi. Alustavien tavoitteiden mukaan alusta mm. kokoaa työkokemuksen, koulutuksen ja osaamisen. Finanssiakatemiaan on perustettu työryhmä edistämään digitaalisen alustan kehitystyötä.
Projektista voi saada osaamista ja opintopisteitä myös muihin moduuleihin: LY, PJ, AM.
Projekti sopii monimuoto-opiskelijoille.
Jos opiskelijapaikat tässä projektissa täyttyvät, opiskelija voi hakea jälki-ilmoittautumisessa niihin projekteihin, joissa on vielä tilaa. Laurea pidättää oikeuden muutoksiin.
Arviointiin perehdytään projektin alkaessa. Voit perehtyä etukäteen arviointidokumentteihin MS Project Onlinen kohdasssa "Yhteiset asiakirjat".
Suomi
01.01.2021 - 31.07.2021
07.12.2020 - 31.12.2020
7 - 7
Annemari Kuhmonen
Laurea Hyvinkää, liko
Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen, HLBP Liiketalouden koulutusohjelma, Peer to Peer, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
15 op
8 op
Hyväksytty/Hylätty
Opiskelija käyttää projektiin työaikaa yhteensä n. 16 tuntia viikossa eli tiimityöskentelyyn n. 8 h ja itsenäiseen työskentelyyn n. 8 h viikossa.
Annemari Kuhmonen
47% Lähiopetus, 53% Etäopetus
Projektin aihepiiriin tarvittava lähdeaineisto, valitaan projektissa erikseen projektin toimeksiannon jälkeen.
Toteutustapa: Projekti suoritetaan P2P-opiskelijaprojektina yhteistyössä työelämän kumppanin kanssa.
Projektin sisältö: Finanssialan kehittämisprojekti: Digitaalisen alustan kehitystyöhön liittyvä selvitys. Julkisen digitaalisen alustan tärkeys jatkuvan oppimisen tueksi on nostettu yhdeksi Finanssiala ry:n tärkeäksi eli ns. timanttihankkeeksi sekä Finanssityö ja osaaminen -toimikunnan koulutuspoliittiseksi tavoitteeksi. Alustavien tavoitteiden mukaan alusta mm. kokoaa työkokemuksen, koulutuksen ja osaamisen. Finanssiakatemiaan perustetaan kevään aikana uusi työryhmä edistämään digitaalisen alustan kehitystyötä.
Projektista voi saada osaamista ja opintopisteitä myös muihin moduuleihin: LY, PJ, AM.
Projekti sopii monimuoto-opiskelijoille.
Jos opiskelijapaikat tässä projektissa täyttyvät, opiskelija voi hakea jälki-ilmoittautumisessa niihin projekteihin, joissa on vielä tilaa. Laurea pidättää oikeuden muutoksiin.
Arviointiin perehdytään projektin alkaessa. Voit perehtyä etukäteen arviointidokumentteihin MS Project Onlinen kohdasssa "Yhteiset asiakirjat".
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
18.05.2020 - 24.05.2020
5 - 7
Annemari Kuhmonen
Laurea Yhteinen
Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen, HLBP Liiketalouden koulutusohjelma, Peer to Peer, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
15 op
8 op
Hyväksytty/Hylätty
Opiskelija käyttää projektiin työaikaa yhteensä n. 16 tuntia viikossa eli tiimityöskentelyyn n. 8 h ja itsenäiseen työskentelyyn n. 8 h viikossa.
Elina Wainio
Lähiopetus
Kauhanen, Juhani: Henkilöstövoimavarojen johtaminen
Viitala, Riitta: Henkilöstöjohtaminen
HRM-aiheiset artikkelit ja tutkimukset
Projekti toteutetaan Rotary Youth Leadership Award -yhteistyönä liike-elämän mentoreiden kanssa.
Projektiin sisältyy alustuksia, mentorointitapaamisia, artikkelikatsauksia ja luovan tuotoksen suunnittelu ja toteutus tiimityönä.
Laurean yleiset arviointiperusteet sovellettuina projektiin sopiviksi.
Arviointikriteerit käydään läpi projektin aloituskerralla.
Suomi
28.01.2021 - 13.04.2021
23.11.2020 - 29.11.2020
20 - 50
Elina Wainio
Oppimistavoitteet:
Henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön perusteiden sisäistäminen
Ryhmätyöskentely- ja vuorovaikutustaitojen kehittäminen
Projektityötaitojen hallinta
Laurea Tikkurila, liko
Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen
Laurea Tikkurila
5 op
H-5
Projektipartnerina on Tikkurilan Rotary Club
Projektin sisältönä ovat henkilöstöjohtaminen ja -prosessit, joista muodostetaan kokonaisvaltainen käsitys teoriaa ja kokemusperäistä tietoa yhdistäen.
Projekti etenee viikottaisten tapaamisten rytmissä.
Arto Lindeberg
Lähiopetus
Katteella tulosta, Söderström - Stenbacka - Mäkinen, 11. uudistettu painos, 2017, Sanoma Pro Oy, tai uudempi.
Käytännön kirjanpito, Soile Tomperi, 27. uudistettu painos, 2019, Edita, tai uudempi.
Käytännön kirjanpito harjoituskirja, Soile Tomperi ja Virpi Keskinen, 31. uudistettu painos, 2019, Edita, tai uudempi
Lähiopetus luokassa, Tikkurila
Laurean viralliset arviointimenetelmät
Suomi
01.01.2021 - 31.07.2021
23.11.2020 - 29.11.2020
20 - 50
Arto Lindeberg
Laurea Tikkurila, liko
Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen
Laurea Tikkurila
H-5
Aloitus 13.1.2021.
Opintojakson tentti, 24.3.2021.
Palaute tentistä, 31.3.2021.
Opintojakson 1. uusintatentti, 22.4.2021.
Opintojakson 2. uusintatentti, 20.5.2021.
Katriina Knuuti
47% Lähiopetus, 53% Etäopetus
Projektin aihepiiriin tarvittava lähdeaineisto, valitaan projektissa erikseen projektin toimeksiannon jälkeen.
Toteutustapa: Projekti suoritetaan P2P-opiskelijaprojektina yhteistyössä työelämän kumppanin kanssa.
Projektin sisältö:
Liiketoiminnan kehittämisprojekti teollisuus- ja oppilaitosliiketoiminnassa. Projektissa kartoitetaan Itävallan markkinaa ja etsitään sopivia mahdollisia kumppaniehdokkaita yritykselle. Tutkitaan globaalia markkinatilannetta alalla ja suunnitellaan valmistelevia toimenpiteitä Itävällassa toteutettavaan tapahtumaan liittyen.
Projektista voi saada osaamista ja opintopisteitä myös muihin moduuleihin: LY, PJ, AM.
Projekti sopii monimuoto-opiskelijoille.
Jos opiskelijapaikat tässä projektissa täyttyvät, opiskelija voi hakea jälki-ilmoittautumisessa niihin projekteihin, joissa on vielä tilaa. Laurea pidättää oikeuden muutoksiin.
Arviointiin perehdytään projektin alkaessa. Voit perehtyä etukäteen arviointidokumentteihin MS Project Onlinen kohdasssa "Yhteiset asiakirjat".
Käytössä Laurean arvointikriteerit taso I
Suomi
25.08.2020 - 14.12.2020
18.05.2020 - 24.05.2020
5 - 7
Katriina Knuuti
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019).
Laurea Yhteinen
Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen, HLBP Liiketalouden koulutusohjelma, Peer to Peer, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
15 op
8 op
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.
Projekti toteutetaan yhteistyössä toimeksiantajjan kanssa.
Opiskelija käyttää projektiin työaikaa yhteensä n. 16 tuntia viikossa eli tiimityöskentelyyn n. 8 h ja itsenäiseen työskentelyyn n. 8 h viikossa.
Kari Halme
67% Lähiopetus, 33% Etäopetus
Oppimisympäristössä nimetty materiaali.
Tämä projekti toteutetaan Tikkurilan kampuksella.
Osaamisen kehittämisen tavoite on, että opiskelija osaa
- tunnistaa liiketoimintaympäristön mahdollisuudet, toimijat ja verkostot
- kuvata kilpailutilanteen merkityksen yrityksen menestymiselle
- kuvata kannattavaan liiketoimintaan vaikuttavat tekijät
- soveltaa oman alansa eettisiä ja juridisia keskeisiä periaatteita ja normeja
Suomi
17.08.2020 - 18.12.2020
18.05.2020 - 24.05.2020
20 - 45
Arto Lindeberg, Petri Oikkonen, Mikko Karppanen
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019).”
Laurea Tikkurila, liko
Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen
Laurea Tikkurila
15 op
5 op
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Pakissa olevan aikataulun mukaisesti.
1 opintopiste vastaa keskimäärin 26 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
1-2
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
3-4
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
5
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa eettiset näkökulmat huomioiden
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytysti opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Kari Halme
67% Lähiopetus, 33% Etäopetus
Oppimisympäristössä nimetty materiaali.
Tämä projekti toteutetaan Tikkurilan kampuksella.
Osaamisen kehittämisen tavoite on, että opiskelija osaa
- tunnistaa liiketoimintaympäristön mahdollisuudet, toimijat ja verkostot
- kuvata kilpailutilanteen merkityksen yrityksen menestymiselle
- kuvata kannattavaan liiketoimintaan vaikuttavat tekijät
- soveltaa oman alansa eettisiä ja juridisia keskeisiä periaatteita ja normeja
Suomi
12.01.2021 - 31.07.2021
23.11.2020 - 29.11.2020
20 - 60
Arto Lindeberg, Petri Oikkonen, Mikko Karppanen, Marika Mäki
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019).”
Laurea Tikkurila, liko
Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen
Laurea Tikkurila
15 op
5 op
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Pakissa olevan aikataulun mukaisesti.
1 opintopiste vastaa keskimäärin 26 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
1-2
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
3-4
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
5
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa eettiset näkökulmat huomioiden
Annemari Kuhmonen
47% Lähiopetus, 53% Etäopetus
Projektin aihepiiriin tarvittava lähdeaineisto, valitaan projektissa erikseen projektin toimeksiannon jälkeen.
Toteutustapa: Projekti suoritetaan P2P-opiskelijaprojektina yhteistyössä työelämän kumppanin kanssa.
Projektin sisältö: Pankin liiketoiminnan kehittäminen
Tähtäätkö töihin finanssialalle? Kiinnostaako sinua erityisesti pankkitoiminta? Tässä projektissa pääset toimimaan tiiviissä yhteistyössä paikallisen pankkikonttorin kanssa. Kehittämistehtävä liittyy työnantajakuvan ja työntekijäkokemuksen kehittämiseen ja tarkentuu myöhemmin / briiffissä. Projektin yhteyshenkilönä toimii talousjohtaja.
Projektista voi saada osaamista ja opintopisteitä myös muihin moduuleihin: LY, PJ, HJ, AM.
Projekti sopii monimuoto-opiskelijoille.
Jos opiskelijapaikat tässä projektissa täyttyvät, opiskelija voi hakea jälki-ilmoittautumisessa niihin projekteihin, joissa on vielä tilaa. Laurea pidättää oikeuden muutoksiin.
Arviointiin perehdytään projektin alkaessa. Voit perehtyä etukäteen arviointidokumentteihin MS Project Onlinen kohdasssa "Yhteiset asiakirjat".
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
18.05.2020 - 24.05.2020
5 - 7
Annemari Kuhmonen
Laurea Yhteinen
Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen, HLBP Liiketalouden koulutusohjelma, Peer to Peer, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
15 op
8 op
Hyväksytty/Hylätty
Opiskelija käyttää projektiin työaikaa yhteensä n. 16 tuntia viikossa eli tiimityöskentelyyn n. 8 h ja itsenäiseen työskentelyyn n. 8 h viikossa.
Päivi Harmoinen
50% Lähiopetus, 50% Etäopetus
Stickdorn, M., Lawrence, A. and Hormess, M., Schneider, J. 2018.This is service design doing : applying service design thinking in the real world : a practitioner's handbook.Canada: O'Reilly.
Ebook:
https://laurea.finna.fi/Search/Results?lookfor=this+is+service+design+doing&type=AllFields
R0216-3021 on verkkopainotteinen monimuotototeutus, joka koostuu 2 osasta: teoriaosuus 3 op ja projektiosuus 7op.
Teoria-osuus suoritetaan itsenäisesti verkossa ajalla 1.3. - 4.4.2021, ja se tulee olla suoritettuna ennen projektisosuuden aloitusta.
Projektiosuus suoritetaan verkossa ajalla 8.4.-30.5.2021. Tämä osuus käynnistyy yhteisellä kick-offilla 12.4.2021 ja päättyy palvelukonseptin pitchauksiin 24.5.2021. Itse- ja vertaisarviointi projektityön osuudesta 24-30.5.2021.
TEORIAOSUUS: 3op
Yksilösuoritus, testit (useita Quizeja) sekä muita yksilötehtäviä Canvaksessa. 30% kurssin kokonaisarvosanasa, arviointiasteikko 1-5.
PROJEKTIOSUUS: 7op
Tiimisuoritus: palvelukonsepti ja palvelumuotoilun portfolio, 70% kurssin kokonaisarvosanasta, arviointiasteikko 1-5.
Itse- ja vertaisarviointi pakollinen, vaikuttaa projektiosuuden arvosanaan.
Arviointi perustuu Laurean arviointikriteereihin, taso 2.
Suomi
01.03.2021 - 30.05.2021
23.11.2020 - 29.11.2020
20 - 50
Kirsi Ronkainen, Päivi Harmoinen
Korkeakouluyksikkö W
Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen
Laurea Leppävaara
5 op
5 op
H-5
Teoria-osuus: vaihtoehtoisia suoritustapoja ei ole tarjolla.
Projektiosuus:
Aiempi osaaminen palvelumuotoilu-projektin toteuttamisesta voidaan hyväksyä vaihtoehtoiseksi suoritustavaksi. Esim. kirjoittamalla 12-15 sivun raportti, joka sisältää projektin toimeksiantajan antaman arvion suorituksesta. Lisätietoja saat ohjaajilta.
Projektiosuus:
Palvelumuotoiluprojektin toteuttaminen Terveyskylän kanssa. Aihe tarkentuu myöhemmin.
5-6 hengen tiimit kehittävät palvelukonsepteja toimeksiantajalle Terveyskylä.
TEORIAOSUUS:
ajalla 1.3.- 4.4.2021 toteutetaan ennen Projektisosuuden aloitusta.
Teoria-osuus sisältää palvelumuotoiluprosessin (Double Diamond), menetelmät ja työkalut, sekä erilaisia tehtäviä ja testejä, jotka suoritetaan yksin. Testit (Quizit) tulee suorittaa hyväksytysti teoria-osuuden loppuun mennessä.
PROJEKTIOSUUS:
Palvelumuotoilun projekti perustuu 4 kehitysvaiheeseen, jotka on aikataulutettu 1-2 viikon jaksoihin.
Tärkeät ajankohdat ja määräajat ovat:
Tiimiytyminen 8-11.4.2021
Projektin kick-off 12.4. klo 9-12 (lähitapaaminen & ZOOM)
Vaihe 1 "Löydä". Tehtävien palautus: 25.4. Ohjaus verkossa: 19.4.2021 klo 9-12
Vaihe 2 "Määritä". Tehtävien palautus: 2.5. Ideointityöpaja verkossa 26.4.2021 klo 9-12
Vaihe 3 "Kehitä". Tehtävien palautus: 16.5. Ideakorttien esittely verkossa 3.5.2021 klo 9-12
Vaihe 4 "Tuota". Tehtävien palautus: 23.5. Prototyyppien esittely 17.5.2021 klo 9-12
Palvelukonseptien loppuesitykset (pitchaukset) toimeksiantajalle 24.5.2021 klo 9-11.30
Itse- ja vertaisarviointi ajalla 24.5.-30.5.2021
(huom. ajat ovat alustavia ja pieniä muutoksia saattaa tulla)
-
TEORIAOSUUS:
3 op verkossa suoritettava osuus vaatii 135 tuntia opiskelua. Yksilötehtävä.
PROJEKTIOSUUS:
7 op verkkoprojekti, joka vaatii 135 tuntia opiskelua / opiskelija. Tiimitehtävä.
Tehtävät on aikataulutettu.
TEORIAOSUUS:
ajalla 1.3.- 4.4.2021 toteutetaan ennen Projektisosuuden aloitusta.
Teoria-osuus sisältää palvelumuotoiluprosessin (Double Diamond), menetelmät ja työkalut, sekä erilaisia tehtäviä ja testejä, jotka suoritetaan yksin. Testit (Quizit) tulee suorittaa hyväksytysti teoria-osuuden loppuun mennessä.
PROJEKTIOSUUS
Opintojakso koostuu seuraavista vaiheista:
- Palvelumuotoiluprojektin kick-off 12.4.2021 klo 9-12, kontaktisessio & Zoom
- verkkotyöskentely tiimeissä Double Diamond -prosessin vaiheiden mukaan:
*Löydä 12-24.4. (2 viikkoa)
*Määritä 26.4.-2.5. (1 viikko)
*Kehitä 3-16.5. (2 viikkoa)
*Tuota 17-23.5. (1 viikko)
-Loppuesitykset 24.5.2021 klo 9-11.30
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen
tiedon toisiinsa
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
tyydyttävä
PROFESSIONAL KNOWLEDGE BASIS, INFORMATION SEARCHING AND REPORTING
– use professional concepts in a consistent manner and demonstrate his/her familiarity with the knowledge basis
– report and communicate in a professional manner
PROFESSIONAL PRACTICE AND WORKPLACE DEVELOPMENT
– act independently taking into account the operating environment
– take responsibility for interaction with customers and/or co-operation partners and for responding to their needs
TEAMWORK SKILLS, LEADERSHIP AND RESPONSIBILITY
– describe the significance of his/her actions for successful co-operation
– describe his/her competence in relation to the learning outcomes
hyvä
PROFESSIONAL KNOWLEDGE BASIS, INFORMATION SEARCHING AND REPORTING
– critically evaluate information and justify their actions with science-based knowledge
PROFESSIONAL PRACTICE AND WORKPLACE DEVELOPMENT
– propose creative solutions at work
– promote professional co-operation and enhance customer and partner relationships
TEAMWORK SKILLS, LEADERSHIP AND RESPONSIBILITY
– act in a manner that promotes the team’s entrepreneurial and responsible approach to work
-describe the development of his/her competence in relation to the learning outcomes
kiitettävä
PROFESSIONAL KNOWLEDGE BASIS, INFORMATION SEARCHING AND REPORTING
– analyse the acquired information, draw conclusions and combine theoretical knowledge with experiential knowledge
PROFESSIONAL PRACTICE AND WORKPLACE DEVELOPMENT
– evaluate the applicability of produced knowledge, skill or idea to other contexts as well as their impact
– anticipate needs of customers and/or co-operation partners
TEAMWORK SKILLS, LEADERSHIP AND RESPONSIBILITY
– evaluate and develop the team’s entrepreneurial and responsible approach to work
– evaluate the possibilities for utilising competence and plan his/her personal development and development of the team
Elina Wainio
Lähiopetus
Englanti
17.08.2020 - 18.12.2020
18.05.2020 - 24.05.2020
20 - 45
Elina Wainio, Kari Halme, Tiina Turku
Laurea Tikkurila, liko
Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen
Laurea Tikkurila
15 op
H-5
Kaisa Airo
Etäopetus
Opinto on osa 3AMK-kiinteistöpolkua ja toteutetaan syksyllä 2020 verkkototeutuksena.
Suomi
15.09.2020 - 18.12.2020
11.07.2020 - 09.08.2020
15 - 50
Kaisa Airo
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko
Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen
Laurea Leppävaara
5 op
Hyväksytty/Hylätty
Kari Halme
Lähiopetus
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
24.05.2021 - 30.05.2021
20 - 40
Elina Wainio, Kari Halme, Petri Oikkonen, Mikko Karppanen, Tiina Turku
Laurea Tikkurila, liko
Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen
Laurea Tikkurila
10 op
Hyväksytty/Hylätty
Kari Halme
50% Lähiopetus, 50% Etäopetus
Oppimisympäristössä nimetty materiaali.
Projekti toteutetaan Tikkurilan kampuksella.
Osaamisen kehittämisen tavoite on, että opiskelija osaa
- arvioida asiakaslähtöisen toiminnan edellytyksiä, erilaisia asiakastarpeita ja -ratkaisuja
- toimia yrittäjämäisesti ja asiakaslähtöisesti
- toimia projekteissa ja projektiryhmän jäsenenä oma-aloitteisesti, vastuullisesti, tietoturvallisesti sekä tavoitteellisesti työvälineitä hyödyntäen
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytysti opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
24.05.2021 - 30.05.2021
20 - 40
Petri Oikkonen, Mikko Karppanen
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019).”
Laurea Tikkurila, liko
Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen
Laurea Tikkurila
10 op
5 op
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Pakissa olevan aikataulun mukaisesti.
1 opintopiste vastaa keskimäärin 26 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
1-2
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
3-4
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
5
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa eettiset näkökulmat huomioiden
Kari Halme
67% Lähiopetus, 33% Etäopetus
Englanti
01.08.2021 - 31.12.2021
24.05.2021 - 30.05.2021
20 - 50
Kari Halme, Tiina Turku, Marika Mäki
Laurea Tikkurila, liko
Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen
Laurea Tikkurila
10 op
5 op
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus
Suomi
01.08.2021 - 31.08.2021
Lloyd Bethell
Laurea Tikkurila, sote
Kauneudenhoito- ja kosmetiikka-alan koulutus (PKV2), Laurea Tikkurila, Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen, Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen, Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen, Tietojenkäsittelyn koulutus (NTY2), Laurea yhteinen
Laurea Verkkokampus
Hyväksytty/Hylätty
Elina Wainio
Lähiopetus
Kauhanen, Juhani: Henkilöstövoimavarojen johtaminen
Viitala, Riitta: Henkilöstöjohtaminen
HRM-aiheiset artikkelit ja tutkimukset
Projekti toteutetaan Rotary Youth Leadership Award -yhteistyönä liike-elämän mentoreiden kanssa.
Projektiin sisältyy alustuksia, mentorointitapaamisia, artikkelikatsauksia ja luovan tuotoksen suunnittelu ja toteutus tiimityönä.
Laurean yleiset arviointiperusteet sovellettuina projektiin sopiviksi.
Arviointikriteerit käydään läpi projektin aloituskerralla.
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
24.05.2021 - 30.05.2021
20 - 40
Elina Wainio
Oppimistavoitteet:
Henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön perusteiden sisäistäminen
Ryhmätyöskentely- ja vuorovaikutustaitojen kehittäminen
Projektityötaitojen hallinta
Laurea Tikkurila, liko
Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen
Laurea Tikkurila
5 op
H-5
Projektipartnerina on Tikkurilan Rotary Club
Projektin sisältönä ovat henkilöstöjohtaminen ja -prosessit, joista muodostetaan kokonaisvaltainen käsitys teoriaa ja kokemusperäistä tietoa yhdistäen.
Projekti etenee viikottaisten tapaamisten rytmissä.
Arto Lindeberg
Lähiopetus
Katteella tulosta, Söderström - Stenbacka - Mäkinen, 11. uudistettu painos, 2017, Sanoma Pro Oy
Käytännön kirjanpito, Soile Tomperi, 27. uudistettu painos, 2019, Edita
Käytännön kirjanpito harjoituskirja, Soile Tomperi ja Virpi Keskinen, 31. uudistettu painos, 2019, Edita
Lähiopetus
Laurean viralliset arviointimenetelmät
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
24.05.2021 - 30.05.2021
20 - 40
Arto Lindeberg
Opintojakson sisältö: Ulkoisen ja sisäisen laskentatoimen perusteet
Katteella tulosta, Söderström - Stenbacka - Mäkinen, 11. uudistettu painos, 2017, Sanoma Pro Oy, Luvut: 1- 6, 8 ja Laskelmia liiketoimintasuunnitelmaan.
Opintojakson uusintatenttien päivämäärät tarkentuvat korona - tilanteen mukaisesti siten, että ne on turvallista pitää kampuksella.
Päivitetty 1.4.2020.
Valtioneuvoston päätöksen johdosta koulujen sulku jatkuu ainakin 13.5.2020 asti. Tästä johtuen opintojakson uusintatentit pidetään alkuperäisen aikataulun mukaisesti. 1. Uusintatentti järjestetään optimassa.
Päivitetty 29.4.2020.
2. Uusintatentti järjestetään alkuperäisen aikataulun mukaisesti. Tentin järjestämispaikka ilmoitetaan myöhemmin, tenttiin ilmoittautuneille. Muista ilmoittautua.
Laurea Tikkurila, liko
Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen
Laurea Tikkurila
H-5
Aloitus 8.1.2020.
Tehtävä 1, 12.2.2020.
Tehtävä 2, 25.3.2020.
Annemari Kuhmonen
47% Lähiopetus, 53% Etäopetus
Tähtäätkö töihin finanssialalle? Kiinnostaako sinua erityisesti pankkitoiminta? Tässä projektissa pääset toimimaan tiiviissä yhteistyössä paikallisen pankkikonttorin kanssa. Kehittämistehtävä tarkentuu myöhemmin/briiffissä ja tiimillä on mahdollisuus vaikuttaa projektin sisältöön. Projektin yhteyshenkilönä toimii talousjohtaja.
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
24.05.2021 - 30.05.2021
7 - 7
Annemari Kuhmonen
Laurea Hyvinkää, liko
Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen, HLBP Liiketalouden koulutusohjelma, Peer to Peer, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
15 op
8 op
Hyväksytty/Hylätty
Pirjo Lappalainen
47% Lähiopetus, 53% Etäopetus
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
24.05.2021 - 30.05.2021
7 - 7
Pirjo Lappalainen
Laurea Hyvinkää, liko
Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen
Laurea Hyvinkää
15 op
8 op
Hyväksytty/Hylätty
Annemari Kuhmonen
47% Lähiopetus, 53% Etäopetus
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
24.05.2021 - 30.05.2021
7 - 7
Annemari Kuhmonen
Laurea Hyvinkää, liko
Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen, HLBP Liiketalouden koulutusohjelma, Peer to Peer, Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
15 op
8 op
Hyväksytty/Hylätty
Teppo Leppälahti
47% Lähiopetus, 53% Etäopetus
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
24.05.2021 - 30.05.2021
7 - 7
Teppo Leppälahti
Laurea Hyvinkää, liko
Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen
15 op
8 op
Hyväksytty/Hylätty
Kari Halme
67% Lähiopetus, 33% Etäopetus
Oppimisympäristössä nimetty materiaali.
Tämä projekti toteutetaan Tikkurilan kampuksella.
Osaamisen kehittämisen tavoite on, että opiskelija osaa
- tunnistaa liiketoimintaympäristön mahdollisuudet, toimijat ja verkostot
- kuvata kilpailutilanteen merkityksen yrityksen menestymiselle
- kuvata kannattavaan liiketoimintaan vaikuttavat tekijät
- soveltaa oman alansa eettisiä ja juridisia keskeisiä periaatteita ja normeja
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
24.05.2021 - 30.05.2021
20 - 40
Petri Oikkonen, Arto Lindeberg, Mikko Karppanen, Marika Mäki
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019).”
Laurea Tikkurila, liko
Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen
Laurea Tikkurila
15 op
5 op
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Pakissa olevan aikataulun mukaisesti.
1 opintopiste vastaa keskimäärin 26 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
1-2
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
3-4
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
5
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa eettiset näkökulmat huomioiden
Teija Lehto
Lähiopetus
Suomi
01.08.2021 - 31.08.2021
Teija Lehto, Helena Riihimäki
Laurea Tikkurila, sote
Degree Programme in Nursing (SNV), Laurea Tikkurila, Kauneudenhoito- ja kosmetiikka-alan koulutus (PKV2), Laurea Tikkurila, Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen, Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen, Degree Programme in Social Services (SWV), Laurea Tikkurila, Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen, Tietojenkäsittelyn koulutus (NTY2), Laurea yhteinen
Laurea Verkkokampus
Hyväksytty/Hylätty
Matti Karhumäki
Lähiopetus
Suomi
01.08.2021 - 31.08.2021
20 - 40
Matti Karhumäki
Korkeakouluyksikkö D, Otaniemi, sote
Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi, Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen, Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen, Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen, Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Laurea Verkkokampus
Hyväksytty/Hylätty
Elina Wainio
Lähiopetus
Englanti
01.08.2021 - 31.12.2021
24.05.2021 - 30.05.2021
20 - 50
Elina Wainio, Kari Halme, Tiina Turku
Laurea Tikkurila, liko
Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen
Laurea Tikkurila
15 op
Hyväksytty/Hylätty