•   Criminal Behaviour and How to Disengage From It V1412-3002 01.08.2020-10.12.2020  10 credits  (SRV219SA) +-
    Learning outcomes of the course
    The student
    - is able to consider the factors affecting human behaviour and ways to impact it
    - is familiar with the basic concepts in the scientific explanation of criminality
    - has knowledge of the most central theories explaining criminality and are able to asses them critically
    - is familiar with the main quantitative and qualitative features of criminality in Finland
    - is familiar with the fundamentals of disengaging from criminal behaviour (desistance)
    - is capable of analysing and structuring expertise in the corrective services sector from the perspective of rehabilitative work

    Teacher in charge

    Olli Kaarakka

    Mode of delivery

    Face-to-face

    Learning materials and recommended literature

    Laine, Matti: Kriminologia ja rankaisun sosiologia, 2. uudistettu laitos, Acta Poenologica 1/2014, Tietosanoma. Sivut 1 - 219. Kivivuori ym.: Kriminologia. Rikollisuus ja kontrolli muuttuvassa yhteiskunnassa, Gaudeamus 2018. Sivut 68 - 200. Tyni, Sasu: Vankeinhoidon vaikuttavuus. Onko kuntoutukselle tilastollisia perusteita? Rikosseuraamuslaitoksen julkaisuja 1/2015. Sivut 1 - 118. Muu opettajan jakama materiaali (not translated)

    Teaching methods

    Verkko-opetus (Zoom), luentotehtävät ja yksilöessee

    Palautukset yksilöesseestä ja luentotehtävistä verkkoympäristöön (Canvas)

    Opettaja tavoitettavissa parhaiten sähköpostitse olli.kaarakka@om.fi. p. 050 310 4944
    Rikosseuraamusalan koulutuskeskus, 4. krs. huone 417

    Opiskelija osaa
    •pohtia ihmisen käyttäytymisen lähtökohtia ja siihen vaikuttamista
    •rikollisuuden tieteellisen selittämisen peruskäsitteet
    •tärkeimmät rikollisuuden selitysteoriat ja osaa arvioida niitä kriittisesti
    •suomalaisen rikollisuuden määrälliset ja laadulliset peruspiirteet
    •kuntoutuksen ja rikollisuudesta irrottautumisen perusteet (desistanssi)
    •analysoida ja jäsentää rikosseuraamustyön erityisasiantuntijuutta kuntouttavan työn näkökulmasta (not translated)

    Evaluation methods and criteria

    Verkko-opetus hylätty - hyväksytty
    Luentotehtävät hylätty - hyväksytty (luentotehtävillä voi vaikuttaa korottavasti kokonaisarvosanaan)
    Yksilöessee (artikkelianalyysi) hyl - 5 (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Timing

    01.08.2020 - 10.12.2020

    Enrollment period

    18.05.2020 - 24.05.2020

    Group(s)
    • SRV219SA
    Seats

    0 - 40

    Unit

    Laurea Tikkurila, sote

    Teacher(s)

    Olli Kaarakka

    Programme(s)

    Sosionomikoulutus, rikosseuraamusala (SRV2), Laurea Tikkurila (Finnish)

    Campus

    Laurea Tikkurila

    Evaluation scale

    H-5

    Alternative completion methods

    HOT-oikeudesta keskustellaan opetuksen alkaessa.

    Rikosseuraamusalan tutkinnon suorittaneet (RT tai PT) voivat anoa HOT-oikeutta viiden (5) opintopisteen osuudesta, eli lähiopetus ja luentotehtävät. Tällöin osaaminen lähiopetuksesta ja luentotehtävistä osoitetaan tentillä. Tämän lisäksi tehdään yksilöessee (artikkelianalyysi).

    Tentti 4.12 klo 12:30 - 15:45 (tenttikirjallisuutena kts. oppimateriaali) (not translated)

    Students workload

    Verkko-opetus noin 33 tuntia.
    Omatoiminen työskentely, yksilöessee (artikkelianalyysi), luentotehtävät 237 tuntia.
    Verkko-opetus ja luentotehtävät 5 op
    Yksilöessee 5 op (not translated)

    Location and time

    Opetus tapahtuu verkossa Zoom-työkalua käyttäen. Osoite https://laurea.zoom.us/my/ollikaarakka

    8.10 klo 12:30 – 15:30 Zoom
    9.10 klo 9:00 – 15:30 Zoom

    12.11 klo 9:00 – 15:30 Zoom
    13.11 klo 9:00 – 15:30 Zoom

    2.12. klo 12:30 – 15:30 Zoom
    3.12 klo 9:00 – 15:30 Zoom (not translated)

    Evaluation criteria
    Excellent

    Osaamisen arviointkriteereinä käytetään Laurea määrittelemiä I ja II vaatimustason osaamiskriteereitä. RIkollinen käyttäytyminen ja siitä irrottautuminen opintojaksolla käytetään vaatimustasoa I. AMK-TUTKINTO-OPISKELIJAN OSAAMISEN ARVIOINTIKEHIKKO Arviointikehikossa on kaksi vaativuustasoa, vaativuustaso I ja vaativuustaso II. Moduulille/opintojaksolle/projektille määritellään vaativuustaso ennen toteutuksen aloittamista. Arviointikehikon vaativuustasoilla osaaminen on kuvattu tasoille H/1, 3 ja 5. Syntyvää osaamista arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä osaaminen (3) edellyttää myös tyydyttävän osaamisen saavuttamista ja vastaavasti kiitettävä osaaminen (5) myös tyydyttävän ja hyvän osaamisen arviointikriteereiden täyttymistä. Mikäli osaaminen ei täysin saavuta hyvää tasoa, mutta täyttää tyydyttävän tason kriteerit, määrittyy arvosanaksi 2. Vastaavasti arvosanan 4 opiskelija saa, mikäli osaaminen on hyvällä tasolla, mutta ei vielä kaikilta osin kiitettävää. kts. lisää: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf#search=arviointikriteerit Englanniksi (not translated)