•   Pain Management in Rehabilitation  SF00BQ96-3003 01.05.2022-31.08.2022  5 credits  (TOS221SY) +-
    Learning outcomes of the course
    The student is able to:   
    - understand and explain the biopsychosocial model and its relevance to pain
    - assess or measure the biological, physical, and psychosocial factors that contribute to pain, impairment, and disability using valid and reliable assessment tools.
    - use an evidence-based management program in collaboration with the client, directed at modifying pain and encouraging helpful behaviors.

    Teacher in charge

    Pauliina Louhiala-Hänninen

    Mode of delivery

    Distance learning

    Learning materials and recommended literature

    Butler, D & Moseley, L. 2003 Explain pain. Noigroup Publications. - Kalso, E, Haanpää, N, Hamunen, K, Kontinen, V & Vainio, A. 2018. Kipu. 4. painos. Duodecim. E-kirja. - Kipu. Käypä hoito -suositus. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin, Suomen Anestesiologiyhdistyksen ja Suomen Yleislääketieteen yhdistyksen asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2015. www.kaypahoito.fi - Kipuviesti-lehti: https://laurea.finna.fi/Record/3amk.138442 - Miranda, H. 2016. Ota kipu haltuun. Otava. - Oppiportti-verkkokurssi: Kivun hoito. https://www.oppiportti.fi - TOIMIA-tietokanta. https://www.terveysportti.fi/dtk/tmi/koti - To-Mi. https://hoito-ohjeet.fi/OhjepankkiVSSHP/Toimintakyvyn%20mittarit.pdf - Sluka, KA. (ed). 2016. Pain Mechanisms and Management of Pain for Physical Therapists. IASP Press/Wolters-Kluwer. E-kirja. - Kivuntutkimusyhdistys: https://www.skty.org/materiaalit/ (not translated)

    Teaching methods

    The implementation plan is available in Finnish.

    Evaluation methods and criteria

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    Arvioinnissa osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty / hylätty -asteikolla, osa numeerisesti (1-5). Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan tason 3 osaaminen.

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
    - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
    - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
    - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    [Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.] (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Timing

    01.05.2022 - 31.08.2022

    Enrollment period

    04.04.2022 - 10.04.2022

    Group(s)
    • TOS221SY
    Seats

    20 - 50

    Unit

    Laurea Otaniemi, sote

    Teacher(s)

    Pauliina Louhiala-Hänninen, Joni Heikkilä

    Further information for students

    Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ” (not translated)

    Programme(s)

    Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

    Campus

    Laurea Otaniemi

    Virtual portion

    5 credits

    Evaluation scale

    H-5

    Alternative completion methods

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintojaksosta vastaava opettaja. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta. (not translated)

    Co-operation with working life and/or RDI

    Työelämän ja kokemusasiantuntijapuheenvuorot (not translated)

    Important dates

    Opintojaksolla on vuorovaikutteisia webinaareja, joihin on 100% läsnäolovelvoite. Tapaamiset löytyvät Pakista opintojakson aikataulusta ja ne sijoittuvat toukokuulle ja kesäkuun alkuun 2022. Päätösseminaari on elokuun puolenvälin jälkeen.

    Tehtävien palautuspäivämärät löytyvät Canvas-työtilasta. (not translated)

    Students workload

    Opintojakso sisältää itsenäistä ennakkomateriaaliin perehtymistä ja tehtävien tekemistä ennen webinaaritapaamisia. Lisäksi laadit tehtävän sinua kiinnostavasta teemasta. Tehtävät esitellään loppuseminaarissa.

    Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Varaa siten riittävästi aikaa opintojakson materiaaleihin perehtymiseen ja tehtävien tekemiseen. (not translated)

    Content and scheduling

    Opintojakson teemat ovat:
    Teema 1: Mitä kipu on? Mitä tapahtuu kivun pitkittyessä? Kipukokemus?
    Teema 2: Kivun ja kipukokemuksen arviointi
    Teema 3: Kivun hallintakeinot (not translated)

    Location and time

    Opintojakso toteutetaan verkko-opintojaksona Canvasissa. Webinaarit toteutetaan Zoom:ssa. (not translated)