Skip to main content

Developing Customer-oriented Business (10 cr)

Code: R0213-HLA1811A

General information


Enrollment

14.05.2018 - 31.05.2018

Timing

06.09.2018 - 14.12.2018

Number of ECTS credits allocated

10 op

Virtual proportion

3 op

RDI proportion

10 op

Mode of delivery

70 % Contact teaching, 30 % Distance learning

Unit

Laurea Leppävaara, liko

Campus

Laurea Leppävaara

Teaching languages

  • Finnish

Seats

0 - 40

Degree programmes

  • Liiketalouden koulutus (HLA2), Laurea Leppävaara (Finnish)

Teachers

  • Mervi Saarela
  • Marjo Lipasti
  • Päivi Harmoinen

Teacher in charge

Päivi Harmoinen

Groups

  • HLA218KA
    Liiketalouden koulutus, monimuotototeutus, K18, Leppävaara

Learning outcomes

The student is able to
- develop customer-oriented business models and processes
- develop customer-oriented products and services
- choose the right marketing measures for different target groups
- price products and services
- launch business operations and set up a company

Teaching methods

Opiskelijatiimit kehittävät tiimeissä palveluliiketoimintaan nojaavan liikeidean ja kannattavan liiketoimintamallin Business Model Canvasin avulla ja tuottavat sen pohjalta liiketoimintasuunnitelman laskelmineen. Näitä kehitetään muutamissa työpajoissa sekä virtuaalisesti. Painopistealueita ovat markkinointi, saatavuus, palvelujen hinnoittelu ja kannattavuuslaskelmat, läpileikkaava teema koko opintojaksolla on yrittäjyys.
YRITTÄJYYS (sisältää kontaktipäiviä ja verkko-osuuksia)
Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämisen yrittäjyyden osiossa perehdytään liiketoimintamallin sekä liiketoimintasuunnitelman kehittämiseen oman liikeidean pohjalta, ja yrityksen perustamiseen liittyviin asioihin. Osuuden tuloksena syntyy tiimin työstämä liiketoimintasuunnitelma laskelmineen.
Yrittäjyyden osuus kattaa Business Model Canvas-kokonaisuuden, joita alustetaan markkinointi-, saatavuus- sekä palvelun hinnoittelu ja kannattavuuslaskelmat- osioissa.
Lähitapaamisissa ja virtuaaliosuuksissa, harjoitustehtävissä sekä verkkotenteissä käsiteltyjä asioita hyödynnetään opintojakson BMC ja liiketoimintasuunnitelma-tehtävässä (tiimityö). Yrityksen perustamiseen liittyvistä asioista oppimistehtävä yksilötyönä, yritysvierailun tai verkkomateriaalin pohjalta.
SAATAVUUS (sisältää kontaktipäiviä ja verkko-osuuksia)
Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämisen saatavuuden osiossa tutustutaan toimitusketjun hallintaan, joka on yksi yritystoiminnan keskeisimmistä osista, jonka tuloksena asiakas saa laatukriteerien mukaisen tuotteen tai palvelun toimitettuna sovitun aikataulun mukaisesti.
Saatavuuteen tutustutaan Business Model Canvas-ajattelun avulla näkökulmista: Kumppanit, Resurssit ja Fyysinen kanava. Tunneilla, harjoitustehtävissä sekä verkkotentissä käsiteltyjä asioita hyödynnetään opintojakson BMC ja liiketoimintasuunnitelmatehtävässä 1 op, tiimityö. Saatavuusosiosta myös verkkotentti 2 op, yksilötyö.
MARKKINOINTI (sisältää kontaktipäiviä ja verkko-osuuksia)
Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämisen markkinoinnin osiossa tutustutaan asiakaslähtöisen markkinoinnin perusteisiin, jonka pohjalta voidaan valita oikeat markkinointitoimenpiteet eri kohderyhmille.
Markkinointiin tutustutaan Business Model Canvas-ajattelun avulla näkökulmista: Asiakassegmentit, asiakassuhteet, arvolupaus ja jakelukanavat (markkinointiviestintä).
Lähitapaamisissa sekä verkkotentissä käsiteltyjä asioita hyödynnetään opintojakson BMC ja liiketoimintasuunnitelma-tehtävässä, joka on tiimityö. Markkinointiosuudesta myös verkkotentti 2 op (yksilötyö).
PALVELUJEN HINNOITTELU JA KANNATTAVUUSLASKELMAT (kokonaan verkossa suoritettava)
• Rahoitus- ja kannattavuuslaskelmat
• Taloudellista kannattavuutta pystyt arvioimaan tekemällä rahoitus- ja kannattavuuslaskelmat. Vain huolellisen suunnittelun kautta voit varmistua siitä, että perustettava yritys toimii realistisella pohjalla.
• Rahoituslaskelma
• Rahoituslaskelman avulla selvität, mitä hankintoja yritykselläsi on heti alkuvaiheessa, että toiminta pystyy alkamaan. Huomioi laskelmassa se aika, jolloin yrityksellä ei vielä ole riittäviä myyntituloja esimerkiksi sellaisia kuluja varten kuin palkat, vuokrat ja puhelinlaskut. Kirjaa laskelmaan myös rahan lähteet kuten laina. Ota mukaan myös oma rahallinen panostuksesi ja muun muassa olemassa olevat tietotekniset laitteet.
• Kannattavuuslaskelma
• Kannattavuuslaskelma auttaa puolestaan hahmottamaan yrityksen myyntitavoitteen. Siinä tarkastelet kuluja ja määrittelet, kuinka paljon esimerkiksi työntunteja tulotarpeiden tyydyttämiseen tarvitaan. Lopputuloksena laskelma osoittaa, kuinka paljon sinun täytyy saada myyntiä tietyllä hinnalla tiettynä aikana. Kannattava toiminta kattaa kulut ja tuottaa tuloa elämiseen ja tarpeisiin.
• Kannattavuus- ja rahoituslaskelmat sisällytetään yrityksen liikeideasta työstettävään liiketoimintasuunnitelmaan. Laskelmat ja liiketoimintasuunnitelma ovat usein myös edellytys ennen kuin voit hakea rahoitusta tai tukea yritystoiminnan aloittamiseksi.
Business Model Canvas-näkökulmasta käsitellään: Ansaintalogiikka; kustannukset ja tulovirrat.

Location and time

Kontaktipäivät vahvistetun aikataulun mukaan Leppävaaran kampuksella, osa opintokokonaisuudesta suoritetaan verkko-opintoina.

Learning materials and recommended literature

Bergström, S. ja Leppänen, A. 2015: Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita Publishing. Verkkotenttiin luettava alue määritellään erikseen.
Saatavilla myös e-kirjana (Laurea Finna)
https://www.ellibslibrary.com/book/978-951-37-6616-0
Alexander Osterwalder, Yves Pigneur and Tim Clark: Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. Saatavilla e-kirjana (Laurea Finna)
https://ebookcentral.proquest.com/lib/laurea/detail.action?docID=581476
Alexander Osterwalder, Yves Pigneur, Trish Papadakos, Gregory Bernarda, Alan Smith, and Alan Smith: Value Proposition Design : How to Make Stuff People Want. saatavilla e-kirjana (Laurea Finna)
https://ebookcentral.proquest.com/lib/laurea/detail.action?docID=1887760
Viitala, Jylhä: Liiketoimintaosaaminen Menestyvän yritystoiminnan perusta, Edita, 2013, kirja saatavissa e-kirjana, Laurea Finna. Kappale 10 Toimitusketjun hallinta sivut 156-188. Avaa muulla selaimella kuin Explorer
https://www.ellibslibrary.com/book/978-951-37-6412-8
Lisäksi muut erikseen ilmoitettavat materiaalit
Laskentatoimi. Tekijä: Jormakka, Raija, kirjoittaja, et al. Julkaistu: 2015. ISBN: 978-951-37-6622-1 nidottu (ei ole saatavilla e-kirjana)
Yrityksen perustamisopas
https://www.uusyrityskeskus.fi/tyokalupakki/perustamisopas-alkavalle-yrittajalle-2018/

Important dates

Ennakkotehtävän palautus 31.8.2018
Opintojakson aloitus 7.9.2018 klo 12.30 -15
Kontaktipäivät
Opintojakson päätös ja loppuesitykset 30.11.2018 klo 12.30-15
Verkkotentit: markkinointi ja saatavuus (ajankohdat vahvistuvat)

Students workload

10 op 270h

Further information for students

Ennakkotehtävä
Tiimijako

Grading scale

H-5

Evaluation methods and criteria

Tuotokset
LIiketoimintasuunnitelma (tiimityö) 60% kokonaisarvosanasta, asteikko 1-5
Henkilökohtainen osuus 40%:
Saatavuuden verkkotentti (yksilö) 20% kokonaisarvosanasta, asteikko 1-5
Markkinoinnin tentti (yksilö) 20% kokonaisarvosanasta, asteikko 1-5
360 itse- ja vertaisarviointi (tehdään Optimassa) huomioidaan arvioinnissa.
(arvioidaan omaa ja tiimin jäsenten panosta liiketoimintasuunnitelman osalta, tiimityötä ja ajankäyttöä, numeerinen arviointi + avoimet kommentit)