•   Mental Health, Crisis Care and Substance Abuse Nursing R0194-3044 01.01.2022-31.05.2022  5 credits  (SHG221KA) +-
    Learning outcomes of the course
    The Student is able to
    - explain the main psychiatric disorders and the medical grounds for care
    - explain the mechanisms of the most common intoxicants
    - explain the operating principles of mental health and substance abuse nursing
    - support clients who are experiencing an acute crisis and are acutely ill
    - plan, maintain and evaluate professional interaction in care relationship with mental health or substance abuse clients and their significant others
    - plan, implement and evaluate pharmacological therapies for mental health and substance abuse patients

    Teacher in charge

    Hannamari Talasma

    Mode of delivery

    20% Face-to-face, 80% Distance learning

    Learning materials and recommended literature

    Työvälineenä käytämme Canvaksen työtilaa. Työtila on rakennettu perustuen vahvasti alla olevaan aineistoon. Samat lähteet ovat myös YleSh:n aineistoa. Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C. 2017. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana) Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius S. 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana) Ahola T & Ahola M. 2016. Väkivallasta turvallisuuteen. Helsinki: Bookwell Oy. Flinck A, Kälvinmäki J, Leppäkoski P & Paavilainen E. 2013. Toimintaohje perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja tehneiden hoitotilanteissa. (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.) Psykiatrian erikoisalan käypä hoito -suositukset Päihdelääketieteen käypä hoito -suositukset Lasten psykiatria käypä hoito -suositukset Suositeltavaa luettavaa ovat kaikki mielenterveys- ja päihdehoitotyön sekä kliinisen psykologian kirjallisuus. Yksilön kohtaamista ja kokemusmaailmaa lähemmäs pääset mm. lukemalla blogikirjoituksia, romaaneja tai katsomalla elokuvia, jotka käsittelevät mielen sairauksia ja/tai päihdeongelmia. (not translated)

    Teaching methods

    The implementation plan is available in Finnish.

    Evaluation methods and criteria

    Opintojakson arvioinnin perusteena ovat:

    1) Orientaatiotehtävän tekeminen (1/0= hyväksytty/hylätty)
    2) Osoita osaamisesi -testi hyväksytysti suoritettuna ennen YleSh:ta (vähintään 50% vastauksista on oikein
    3) YleSh -tietotesti (numeerinen arviointi/ painotus 50%)
    4) LbD-muotoinen tehtävä: Hoitosuhteessa huomioitavaa (numeerinen arviointi Canvasin arviointiasteikon mukaisesti/painotus 50%)

    Aktiivinen osallistuminen tunneille edistää oppimistasi. (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Completion language(s)
    • Finnish
    Timing

    01.01.2022 - 31.05.2022

    Enrollment period

    29.11.2021 - 05.12.2021

    Group(s)
    • SHG221KA
    Seats

    20 - 70

    Unit

    Laurea Otaniemi, sote

    Teacher(s)

    Hannamari Talasma, Pia Lahtinen

    Further information for students

    Opintojakson keskeinen sisältö:
    •Mielenterveys käsitteenä
    •Akuutti tai vakava sairastuminen kriisinä
    •Riippuvuus ilmiönä
    •Hoitosuhdetyöskentely, terapeuttiset lähestymistavat ja mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät
    •Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavat suositukset, lainsäädäntö ja eettiset kysymykset
    •Moniammatillinen tiimi- ja verkostoyhteistyö mielenterveys- ja päihdetyössä
    •Mielenterveys- ja päihdepotilaan lääkehoito


    Opintojakson tavoitteet:
    Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
    •selittää keskeiset psykiatrian alaan kuuluvat häiriöt ja hoidon lääketieteelliset perusteet
    •selittää tavallisimpien päihteiden vaikutusmekanismit
    •selittää mielenterveys- ja päihdetyön toimintaperiaatteet
    •tukea akuutissa kriisissä olevaa ja vakavasti sairastunutta asiakasta
    •suunnitella, ylläpitää ja arvioida hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeasiakkaan ja hänen läheistensä kanssa
    •suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdeasiakkaan lääkehoitoa (not translated)

    Programme(s)

    Terveydenhoitajakoulutus (STY2), Laurea yhteinen (Finnish)

    Campus

    Laurea Otaniemi

    RDI portion

    4 credits

    Virtual portion

    4 credits

    Evaluation scale

    H-5

    Alternative completion methods

    Opiskelija voi sopia osaamisensa näytöstä yksilöllisesti opintojakson opettajien kanssa. YleSh-kokeet kuuluvat kuitenkin jokaisen opiskelijan suoritukseen opintojaksolla. (not translated)

    Co-operation with working life and/or RDI

    Opintojaksolla toteutetaan mielenterveyden edistämiseen ja mielen hyvinvointiin tai päihteisiin liittyvä oppimistehtävä pienryhmässä aidon työelämäkumppanin kanssa. (not translated)

    Important dates

    Opintojakson aloitus: 20.1. 8.30-11.45 Otaniemen kampuksella
    -opintojakson esittely
    -arvioitavat tehtävät opintojaksolla
    -mitä mielenterveys on?
    -millaista on sairaanhoitajan työ mielenterveys- ja päihdehoitotyössä

    Zoom-tunnit: 3.2. 8.30-15.45 Hoitosuhde mielenterveys-ja päihdehoitotyössä
    -käsitteistöä ja periaatteita
    -mielialahäiriöisen potilaan hoito
    -pitkäaikaista psykoosisairautta sairastavan potilaan hoito

    Eettiset erityiskysymykset ja lääkehoidossa huomioitavaa
    -tahdosta riippumaton hoito ja eettinen päätöksenteko hoitotyössä

    Zoom-tunnit: 10.2. Hoitosuhde päihdehoitotyössä
    -luento huumeiden käytöstä
    -hoitosuhteen erityispiirteitä päihdehoitotyössä

    Zoom-tunnit: 2.3. Kriisihoitotyö ja lääkehoidin erityiskysymykset mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
    - lääkehoidossa huomioitavaa: klotsapiini, neuroleptisyndrooma. serotoniinoireyhtymä ja litiummyrkytys sekä korvaushoidon lääkitys

    Orientaatiotehtävän palautus: 27.1. 2022 mennessä= keskustelualueella kysymyksiin vastaaminen, arviointi hyväksytty 1/hylätty 0

    YleSh-koepäivä: 10.3. 8.30-15.45 kampuksella, aloitus iso auditorio

    LbD-tehtävän eli Hoitosuhteessa huomioitavaa -tehtävän palautus (not translated)

    Students workload

    Opintojakson laajuus on yhteensä 5 op = 135 h.

    Psykiatria ja päihdetyö -osiot (kapseli perässä) 1 op = n. 27 h: opiskelija voi opiskella asiasisällön itselleen parhaiten sopivana aikana ja parhaaksi kastomallaan tavalla. Tehtäviä voi mieluusti tehdä myös yhdessä.

    Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö 4 op= 108 h: opiskelijoita osallistavat ja aktivoivat tunnit, itsenäinen opiskelu, kokeeseen valmistautuminen sekä Hoitosuhteessa huomioitavaa -posteri. (not translated)

    Content and scheduling

    Canvas-oppimisalustan sisältö sekä omaa oppimistasi tukevat tehtävät sekä muu opiskelu täydentävät toisiaan. Suosittelemme, että perehdyt ohjeiden mukaan ennen tunteja tiettyihin materiaaleihin. Se tukee oppimistasi ja kehittymistäsi ammatillisesti tällä hoitotyön osa-alueella.

    Avaamme Canvas-työtilan opintojaksolle hyväksytyille opiskelijoille viimeistään 15.12. Voit aloittaa itsenäisten tehtävien tekemisen jo silloin. Esim. ne sivut, joiden otsikon perässä on kapselin kuva, on tarkoitettu itseopiskeltaviksi.

    Muista tehdä myös orientaatiotehtävä heti opinnot aloittaessasi. (not translated)

    Evaluation criteria
    Satisfactory

    Opiskelija osaa: * Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä tietoperustaan. * Toimia turvallisesti, joskin toiminta on usein kaavamaista/ kokeilevaa/ hapuilevaa/ omalähtöistä * Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustella toimintaansa annetuilla ohjeilla. * Toimia ohjattuna asianmukaisesti. * Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja. * Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon. * Toimia ryhmän jäsenenä. * Toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. (not translated)

    Good

    Opiskelija osaa: * Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä. * Soveltaa työturvallisuusohjeita toiminnassaan. * Perustella, vertailla ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla. * Selviytyä itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloi-sessakin toimintaympäristössä. * Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja. * Toimia ammatillisesti asiakastilanteissa. * Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti. * Perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. (not translated)

    Excellent

    Opiskelija osaa: * Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä. * Noudattaa työturvallisuusohjeita vastuullisesti ja itsenäisesti. * Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla. * Toimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista. * Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa. * Toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti. * Edistää ryhmän toimintaa. * Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan. (not translated)