•   Design Thinking MY00BR11-3002 01.01.2021-31.07.2021  5 credits  (MYA321KJ) +-
    Learning outcomes of the course
    Opiskelija osaa:
    • määritellä muotoiluajattelun periaatteet
    • soveltaa muotoiluajattelua innovoinnissa
    • kehittää yhteiskehittämisessä vaadittavia luovia taitoja (not translated)

    Teacher in charge

    Otto Mäkelä

    Mode of delivery

    Face-to-face

    Learning materials and recommended literature

    Kirjallisuutta Brown, Tim 2008. Design Thinking. Harvard Business Review, June, 84-95. http://www.ideo.com/images/uploads/thoughts/IDEO_HBR_Design_Thinking.pdf Brown, Tim 2009. Change by design: how design thinking can transform organizations and inspire innovation. New York: HarperCollins Publishers. Buchanan (1990) Wicked Problems in Design Thinking. Design Issues, Vol. 8, No. 2, (Spring, 1992), pp. 5-21. The MIT Press. Boland, R. and Collopy, F. (eds.) (2004) Managing as Designing. Palo Alto, CA: Stanford University Press. Cross, Nigel 2011. Design thinking: understanding how designers think and work. Oxford: Berg Publishers. Dunne, D. & Martin, R. (2006) Design Thinking and How It Will Change Management Education: An Interview and Discussion. Academy of Management Learning & Education, 2006, Vol. 5, No. 4, 512–52. Johansson et al (2013): Design Thinking: Past, Present and Possible Futures. In Creativity and Innovation Management. Volume 22 Number 2. Kolko, Jon 2015. Design Thinking Comes of Age. The approach, once used primarily in product design, is now infusing corporate culture. Harvard Business Review. September 2015. Kolko, Jon 2014. well designed: how to use empathy to create products people love. Boston: Harvard Business Review Press. Kouprie, M & Sleeswijk Visser, F. (2009) A framework for empathy in design: stepping into and out of the user’s life in Journal of Engineering Design Vol. 20, No. 5, October 2009, 437–448 Lockwood, Thomas (Edit.) 2010. Design thinking: integrating innovation, customer experience and brand value. New York: Allworth Press. Mattelmäki and Sleeswijk Visser (2011) Lost in Co-x Interpretations of Co-Design and Co-Creation. In Proceedings of IASDR'11, 4th World Conference on Design Research, Delft University. Meinel, Christoph 2011. Design Thinking: understand - improve – apply. Dordrecht: Springer. Also available as an eBook (you have to log in first using your student number + password): http://laurea.eblib.com/patron/FullRecord.aspx?p=666605 Michlewski, Kamil 2015. Design Attitude. Farnham, Surrey: Gower. Miettinen, Satu (toim.) 2014. Muotoiluajattelu 2014. Helsinki: Teknologiateollisuus ry. Mootee, Idris (2013) Design Thinking for Strategic Innovation: What They Can't Teach You at Business or Design School. Wiley. (ekirja: https://laurea.finna.fi/Record/nelli01.2550000001111847) Razzouk, R., Shute, V. (2012) What Is Design Thinking and Why Is It Important? Review of Educational Research. September 2012, Vol. 82, No. 3, pp. 330–348 Rylander, A. (2009) Design Thinking as Knowledge Work: Epistemological Foundations and Practical Implications. Design Management Journal. Volume 4, Issue1. Pp. 7-19. Ryan, Alex J. (2014) A Framework for Systemic Design. www.FORMakademisk.org. Vol.7, Nr.4, 2014, Art. 4, 1-14 Junginger, S. (2008) Product Development as a Vehicle for Organizational Change. In Design Issues: Volume 24, Number 1 Winter 2008. Pp. 26–35 (not translated)

    Teaching methods

    The implementation plan is available in Finnish.

    Language of instruction
    • Finnish
    Timing

    01.01.2021 - 31.07.2021

    Enrollment period

    23.11.2020 - 29.11.2020

    Group(s)
    • MYA321KJ
    Seats

    0 - 30

    Unit

    Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, palvelu

    Teacher(s)

    Otto Mäkelä, Anna Salmi

    Further information for students

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ” (not translated)

    Programme(s)

    Service Design (MYA3), Laurea Leppävaara (Finnish)

    Campus

    Laurea Leppävaara

    Evaluation scale

    Approved/Failed

    Alternative completion methods

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.

    Hankitun osaamisen tunnistamista varten ollaan yhteydessä vastaavaan opettajaan Otto Mäkelään. (not translated)

    Important dates

    Opintojaksolla edellytetään läsnäoloa lähiopetuskerroilla 8. ja 9.1. Läsnäolo on välttämätöntä muotoiluajattelun keskeisten periaatteiden ja soveltamisen omaksumiseksi. Nämä tapahtuvat vuorovaikutteisen ryhmätyöskentelyn avulla. Koska opintojakso on tutkinnon ensimmäinen pakollinen opintojakso, on lähiopetukseen osallistuminen olennaista opiskelijaryhmän ryhmäytymisen kannalta. Poissaolo lähiopetuksesta korvataan korvaavilla suorituksilla, jotka antaa opintojakson opettaja.

    Tärkeät päivämäärät:
    Esitehtävän palautus 7.1.
    Kirjallinen oppimistehtävä eli essee palautus 10.2.
    Vertaispalaute, jokainen opiskelija antaa Canvasissa vertaispalautteen kahteen muuhun esseeseen 20.2. mennessä.
    Opintojakso arvioidaan 3.3. mennessä. (not translated)

    Location and time

    8.1.2021–9.1.2021

    Evaluation criteria
    Approved / Failed

    Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää läsnäoloa lähiopetuskerroilla sekä kirjallisten tehtävien hyväksyttyä suorittamista. (not translated)