•   Competence in Service Design A9529-3008 01.08.2020-31.12.2020  5 credits  (TYJ20SJ) +-
    Learning outcomes of the course
    Opiskelija osaa
    - hahmottaa palvelumuotoilun mahdollisuudet oman alansa kehittämistyössä
    - palvelumuotoilun peruskäsitteet, prosessin ja keskeiset menetelmät
    - soveltaa palvelumuotoilun lähestymistapaa ja työkaluja palvelujen kehittämisessä

    Teacher in charge

    Päivi Tossavainen

    Mode of delivery

    60% Face-to-face, 40% Distance learning

    Learning materials and recommended literature

    Suositeltavaa kirjallisuutta: - Miettinen, Satu ja Koivisto Mikko( eds)(2009):Designing Service with Innovative Methods. Kuopio Academy of Design. Otava - Moritz S. (2005), Service Design, A Practical Access to an Evolving Field, KIDS Köln International School of Design. (saatavana pdf’nä) - Polaine, Andrew; Løvlie, Lavrans and Reason, Ben (2013). SERVICE DESIGN From Insight to Implementation, Rosenfeld Media; Brooklyn, New York - Reason, Ben; Løvlie, Lavrans and Brand Flu, Melvin (2015). Service Design for Business: A Practical Guide to Optimizing the Customer Experience. Wiley. Lisäksi opintojakson aikana ilmoitettu aineisto. (not translated)

    Teaching methods

    The implementation plan is available in Finnish.

    Evaluation methods and criteria

    ”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).

    YAMK Arviointikriteerit:

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

    - luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
    - ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
    - tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
    - viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
    - käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
    - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
    - luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
    - viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

    Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
    - hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
    - käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
    - ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
    - tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
    - viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

    [Jätä soveltuvilta osin:] ”Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. … Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi.” (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.] (not translated)

    Language of instruction
    • Finnish
    Timing

    01.08.2020 - 31.12.2020

    Enrollment period

    18.05.2020 - 09.08.2020

    Group(s)
    • TYJ20SJ
    Seats

    20 - 35

    Unit

    Korkeakouluyksikkö D /YAMK

    Teacher(s)

    Päivi Tossavainen, Sami Kauppinen

    Further information for students

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ” (not translated)

    Programme(s)

    Complementary competence, Master’s studies (TYJ), Generic Studies

    Campus

    Laurea Leppävaara

    RDI portion

    3 credits

    Virtual portion

    2 credits

    Evaluation scale

    H-5

    Alternative completion methods

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.

    Keskustele ennen opintojakson alkua opettajien kanssa mahdollisesta AHOjen käyttämisestä. (not translated)

    Co-operation with working life and/or RDI

    Opintojaksolla oppimistehtäviä suoritetaan työelämän kanssa tehtävänä yhteistyönä. (not translated)

    Important dates

    Opetuspäivät ovat
    03.09.2020 klo 09.00 - 16.30 LPV 239 tai Zoom
    02.10.2020 klo 09.00 - 16.30 LPV 216 tai Zoom
    07.11.2020 klo 09.00 - 16.30 LPV 182 tai Zoom (not translated)

    Internationality

    Kansainvälinen kirjallisuus.
    Mahdollisuus osallistua kansainvälisiin luentoihin aihepiiristä (FDAn Studia Generalia-sarja, varmistuu myöhemmin) (not translated)

    Students workload

    Opintojakso on 5 op. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
    Lähipäivien välissä opiskelijat suorittavat annettuja oppimistehtäviä yksin tai ryhmässä. (not translated)

    Content and scheduling

    Opintojakson keskeiset asiat:
    - Muotoiluajattelu ja palvelumuotoilu.
    - Palvelumuotoilun peruskäsitteet, prosessit ja keskeiset menetelmät ja palvelumuotoilun lähestymistavan ja työkalujen soveltaminen palvelujen kehittämisessä
    - Moniammatillisen työskentelyn haasteet
    - Arvioida palvelumuotoilun mahdollisuudet oman alansa kehittämistyössä (not translated)

    Location and time

    [Kenttä ei ole Laureassa käytössä] (not translated)